Kezdőlap / Egészség és fitness / Vitaminok / A szintetikus vitaminok veszélyei

A szintetikus vitaminok veszélyei

A szintetikus vitaminok nagyon jó szolgálatot teszek, ha egyébként valamilyen vitaminból nem tudunk táplálkozással eleget bevinni a szervezetünkbe, vagy más okból hiánybetegségünk alakulna ki. Míg természetes formájukban a vitaminok túladagolásának veszélye ritkán fenyeget, a mesterségesekkel érdemes óvatosnak lennünk.
A szintetikus étrend-kiegészítőknek egyik veszélye az, hogy a felszívódás hiányában a veséket és a májat túlterhelik, amikor azok megpróbálják kiválasztani a felesleget. Például a nagy dózisú E-vitamin kimoshatja a kalciumot és a magnéziumot a csontokból. A nagy mennyiségben szedett szintetikus A-vitamin és a rák között is összefüggést mutattak ki, annak ellenére, hogy a természetes A-vitaminban – béta-karotinban – gazdag sárgarépa vagy spenót rákellenes. Látható tehát a különbség a természetes és a mesterségesen előállított vitaminok között.
Sok kész étel, leginkább a gabonapelyhek, müzlik, kekszek, joghurtok, gyümölcslevek plusz vitaminokkal és ásványi anyagokkal vannak dúsítva. Főleg emiatt egészséges élelmiszerekként tüntetik fel őket, ami megtévesztő lehet. A mesterséges hozzáadott vitaminoknak kevés haszna van, ha egyébként a termék tele van cukorral, mesterséges ízesítőanyagokkal és mérgező összetevőkkel.
Érdemes elolvasnunk a címkéket, ha hozzáadott vitaminokat tartalmaz valamilyen élelmiszer. Ha valamelyik összetevő úgy hangzik, mint egy kémiai anyag (például alfa-tokoferol) vagy C-vitamint tartalmaz, akkor azt nagy valószínűséggel mesterségesen állították elő. Más élelmiszerekben a C-vitamin természetes formájában van jelen, például mint acerola vagy csipkebogyó szerepel. Legjobb, ha valódi gyümölcs- vagy zöldségalapú vitamint, étrend-kiegészítőt tudunk találni. Már Magyarországon is halljuk már a “szupergyümölcs” és “szuperzöldség” kifejezést, ezek kiemelkedően magas antioxidáns tartalmukról és betegségmegelőző hatásukról híresek. Ide sorolják például a sárgarépát, kukoricát, brokkolit, illetve a gyümölcsök közül a nonit, a gránátalmát, a vörös és fekete áfonyát vagy a szőlőt.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

Az E-vitamin

Az E-vitamin öregedésgátló vitaminként ismert. Nyolc különféle tokoferol vegyületet azonosítottak az E-vitaminnal, mind hasonló tulajdonságokkal ...

Hozzászólás