0

Bízzunk a biológiai óránkban!

Bízzunk a biológiai óránkban!

Jártak már úgy, hogy késő este alaposan bevacsoráztak, aztán valamikor éjjel egy és három között arra ébredtek, hogy úgy érzik magukat, mintha súlyos kövek lennének a gyomrukban?
De miért éppen ebben az időben ébredünk fel, ha este megterheltük a gyomrunkat?
Az asztmások miért hajnali három és öt között köhögnek legintenzívebben, az epeproblémákkal küszködők pedig miért éjfél körül görcsölnek be legtöbbször?
A kínai orvosok már mintegy négyezer évvel ezelőtt megtalálták ezekre a kérdésekre a választ.
A hagyományos kínai orvoslás szerint az emberi szervek meghatározott időrendben működnek és pihennek. A periodikusan váltakozó bioritmusunk szerint mindennek megvan a maga ideje, így a táplálkozásnak, a sportnak, a pihenésnek, akár egy foghúzásnak is.
Tizenkét fő szervünk kétórás időközönként “váltja egymást” a munkában, a maga idejében az éppen aktuális “dolgozó”
birtokolja szinte az összes energiánkat. Az energiapályákon, vagyis a meridiánokon az energiaszint állandóan változik.
Egy kis odafigyeléssel mi is nagyon sokat tehetünk azért, hogy ne bontsuk meg az energiaáramlás egyensúlyát szervezetünkben, például ne késztessük bőséges vacsorával májunkat éjjeli aktív munkára, mert akkor éppen pihenőideje van.
A kínai szerv-óra testünk 12 csatornáját mutatja. Mindegyiknél megfigyelhető egy olyan kétórás periódus, amikor az életerő áramlása maximális szintű.
A szervezet teljesítőképessége éjjel egy és három óra között a legalacsonyabb. A máj ilyenkor teljes erővel méregtelenít, nem szabad tovább terhelni.
Három és öt óra között jön el a tüdő aktív ideje, felkészül a másnapi munkára. A férfiak nemi aktivitása ebben az időintervallumban a legnagyobb, mert ilyenkor termelődik a legtöbb nemi hormon.
Öt és hét óra között működik legaktívabban a vastagbél. Ez az egészséges székletürítés ideje. Megszabadítjuk szervezetünket a salakanyagban található mérgektől, így azok nem tudnak visszaszívódni és teljesítőképességünket csökkenteni.
Hét és kilenc óra között van a gyomor leginkább terhelhető időszaka. Ekkor tud a leghatékonyabban dolgozni, ezért ilyenkor bőséges, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag reggelit vegyünk magunkhoz.
Délelőtt kilenc és tizenegy óra között: testhőmérsékletünk optimális, az idegrendszer ebben az időszakban a legnyugodtabb, teljesítőképességünk igen magas.
Tizenegy táján van a szívciklus csúcspontja, tehát ez a legjobb napszak a sportolásra. Délben erősödik a gyomorsav-, majd később az epetermelődés, készen állunk egy finom ebéd elfogyasztására.
Délután tizenhárom és tizenöt óra között lassul a vérkeringés, az energiák a vékonybélben koncentrálódnak, csökken a fájdalomérzékelés is, ezért például ilyenkor érdemes a fogorvoshoz bejelentkezni.
Tizenöt és tizenhét óra között a húgyhólyag dolgozik a legintenzívebben, ezért ekkor fogyasszunk bőségesen cukor- és alkoholmentes folyadékot. Szervezetünk kiüríti a méreganyagokat, ismét ereje teljében van, tehát tanulhatunk, sportolhatunk, dolgozhatunk teljes energiabedobással.
Tizenhét és tizenkilenc óra között vesénk dolgozik a legintenzívebben, ezért ebben az időben ne terheljük tovább zsírral, cukorral, sóval és egyéb mérgező anyagokkal. Esetleg kevés tiszta vizet igyunk. Vérnyomásunk csökken, szívműködésünk lassul, egy kicsit nem árt megpihenni munka közben. Elégedjünk meg egy könnyű vacsorával.
Ha tizenkilenc és huszonegy óra között vacsorázunk, azt már nem dolgozza fel a szervezetünk, elraktározza reggelre.
Ebben az esti intervallumban energiapályáink lelassulnak, felkészülünk az éjszakai pihenőre, érzékeink kifinomulnak.
Huszonegy és huszonhárom óra között, az úgynevezett “hármas melegítő” időszakában testünk és lelkünk nyugalomra, pihenésre vágyik, teljesítőképességünk erőteljesen csökken, ez a legpihentetőbb alvás ideje, tehát ne végezzünk se aktív testi, se szellemi tevékenységet. A hármas melegítő nem szerv, hanem azt a helyet jelöli, ahol testünk alsó-középső és felső részének szervei együttműködnek. Feladata, hogy a légzés, az evés és az ivás során a szervezetünkbe jutó, a tüdő és a gyomor által felvett energiákat a testünkbe irányítsa.
Huszonhárom és egy óra között a legintenzívebb az epehólyag görcskészsége, kevésbé csillapítható a fájdalom.
A kínai orvoslás szerint akkor vagyunk egészségesek, ha a szervezet energiakeringése harmonikus.
A kiegyensúlyozott keringés akadályoztatása betegséghez vezet, ezért érdemes figyelemmel kísérni biológiai óránkat.

Kapcsolódó fórumok:

Kategória: Egészség és fitness Címkék: , , , ,

Friss fórum hozzászólások:



© 2008 - 2014 LifePress. Minden jog fenntartva!.