Kezdőlap / Tag Archives: pszichológia (page 4)

Tag Archives: pszichológia

Ételfóbiák

Az ételfóbia olyan állapot, amelyben valaki nem képes bizonyos ételeket megenni. Nem egyszerű válogatásról van szó, nem arról, hogy valaki nem szeret egy ételt, vagy hogy valami egészségesebbet szeretne. Sokan, akik ételfóbiában szenvednek, el kell mondják társaiknak, hogy nagyon szeretnék az ételt megenni, de valamiért képtelenek rá. Legtöbben pedig éppen …

Érdekel a cikk folytatása? »

A tűfóbia

A tűfóbiát vagy tripanofóbiát a mentális betegségek közé sorolják, a fogalom kimondottan az orvosi tűhöz kapcsolódó félelemre vontakozik. Az ilyen fóbiában szenvedő emberek nagyon rettegnek attól, hogy orvoshoz vagy kórházba menjenek és kezeltessék magukat, különösen, ha az injekciós tűről is várható, hogy előkerül. Amikor egy tűfóbiás előre tudja, hogy orvoshoz …

Érdekel a cikk folytatása? »

Bohóc-fóbia

A bohóc-fóbiát más néven coulrofóbiának is nevezik. Ez a fajta fóbia meglepő módon egészen elterjedt, mert nemcsak a felnőttek, de a gyerekek körében is előfordul. A bohócoktól való félelemnek több fokozata is lehet. Van, aki azért fél tőlük, mert hátborzongatóan idegesítő lényeknek látja őket, más számára pedig csak maga a …

Érdekel a cikk folytatása? »

Good Will Hunting

A Good Will Hunting egy tanulságos amerikai filmdráma ’97-ből. Will Hunting (Matt Damon) egy Bostoni negyed lakója: lecsúszott, egyszerű haverjaival éli mindennapjait, mint kétkezi munkás. Bár látszólag elégedett élethelyzetével és nem akar változtatni rajta, állandó konfliktusaiból, reakcióiból ordít, hogy komoly belső problémákkal küzd. Egy nap az egyetem épületében takarítva meglát …

Érdekel a cikk folytatása? »

A tehetséges gyermek és a közösség

Azok a gyermekek, akik különleges IQ szinttel rendelkeznek, minden külső presszió nélkül, saját késztetésből már iskoláskoruk előtt megtanulnak olvasni és írni. Ez sem törvényszerű, nem érvényes minden tehetséges gyermekre. Nem tudjuk az okát ezeknek a különbségeknek. A korai olvasás és írásismeret azzal a következménnyel járhat, hogy a gyermek csúnyán ír, …

Érdekel a cikk folytatása? »

A korai kérdések megválaszolásának pontos fontossága

A tehetséges gyermekek jó alvók, ezúton nyerik vissza a napközben kimerített, de a következő napon újra szükséges magas energiaszintet. Noha a nagy tehetségű gyermekek az őket különösen érdeklő dologra koncentrálnak és feladattudatuk is erős, egyidejűleg más dolgokkal is tudnak foglalkozni. Ez annak köszönhető, hogy az információk felvétele és feldolgozása esetükben …

Érdekel a cikk folytatása? »

A produktív érintkezés

A produktív érintkezés a környezettel beszéd útján; ellentétben a reproduktív érintkezéssel, nyilvánvalóan a nagy tehetségű gyermek egyik fontos jellemzője. Erre a jelenségre már számos könyvben és folyóiratban felhívták a figyelmet. Ha a következőkben megkíséreljük a nagy tehetségűek néhány ismérvének leírását, gondolnunk kell arra, hogy a lista nem lesz teljes és …

Érdekel a cikk folytatása? »

Ok és okozati összefüggés

Az a tapasztalat is, hogy nem minden nagy tehetségű tanuló tud korán olvasni vagy számolási műveleteket elvégezni. Csak tudásvágyából lehet arra következtetni, hogy a gyermek figyelme a „tanulási dolgok” felé irányul. Ezt a spontán megnyilvánuló érdeklődést gyakran negatív módon ítélik meg a pedagógusok, akik az első és második osztályban találkoznak …

Érdekel a cikk folytatása? »

A felfedezés és a fejlesztés elválaszthatatlanok a tehetséggondozásban

A tehetséges, különleges gyermekek gyakran a beszédfejlődésben is előnnyel rendelkeznek, s az is előfordul, hogy már első születésnapjukon mondanak néhány szót, és nem sokkal ezután mondatokat is képeznek. Más gyermekek ezzel szemben a beszédfejlődésben „elmaradást” mutatnak, vagyis először csak másfél – kétéves korban szólalnak meg, de ekkor már nyelvtanilag is …

Érdekel a cikk folytatása? »

A rendkívüli tehetség és a kiváló képesség

Gyakran szinonimaként használjuk a„nagy tehetséget” és a„kiváló képességet”. Sokan viszont a„tehetséges” jelzőt kizárólag azokra az emberekre alkalmazzák, akik intellektuális területen mutatnak kiválóságot, miközben a„képesség” kifejezést csak akkor alkalmazzák, ha valaki a művészetekben, sportban, zenében vagy más hasonló területen mutat fel rendkívüli képességeket. A két kifejezés ilyeténképpen való elkülönítését igen sokan …

Érdekel a cikk folytatása? »