Kezdőlap / Tag Archives: szülők (page 3)

Tag Archives: szülők

A produktív érintkezés

A produktív érintkezés a környezettel beszéd útján; ellentétben a reproduktív érintkezéssel, nyilvánvalóan a nagy tehetségű gyermek egyik fontos jellemzője. Erre a jelenségre már számos könyvben és folyóiratban felhívták a figyelmet. Ha a következőkben megkíséreljük a nagy tehetségűek néhány ismérvének leírását, gondolnunk kell arra, hogy a lista nem lesz teljes és …

Érdekel a cikk folytatása? »

Ok és okozati összefüggés

Az a tapasztalat is, hogy nem minden nagy tehetségű tanuló tud korán olvasni vagy számolási műveleteket elvégezni. Csak tudásvágyából lehet arra következtetni, hogy a gyermek figyelme a „tanulási dolgok” felé irányul. Ezt a spontán megnyilvánuló érdeklődést gyakran negatív módon ítélik meg a pedagógusok, akik az első és második osztályban találkoznak …

Érdekel a cikk folytatása? »

A felfedezés és a fejlesztés elválaszthatatlanok a tehetséggondozásban

A tehetséges, különleges gyermekek gyakran a beszédfejlődésben is előnnyel rendelkeznek, s az is előfordul, hogy már első születésnapjukon mondanak néhány szót, és nem sokkal ezután mondatokat is képeznek. Más gyermekek ezzel szemben a beszédfejlődésben „elmaradást” mutatnak, vagyis először csak másfél – kétéves korban szólalnak meg, de ekkor már nyelvtanilag is …

Érdekel a cikk folytatása? »

A rendkívüli tehetség és a kiváló képesség

Gyakran szinonimaként használjuk a„nagy tehetséget” és a„kiváló képességet”. Sokan viszont a„tehetséges” jelzőt kizárólag azokra az emberekre alkalmazzák, akik intellektuális területen mutatnak kiválóságot, miközben a„képesség” kifejezést csak akkor alkalmazzák, ha valaki a művészetekben, sportban, zenében vagy más hasonló területen mutat fel rendkívüli képességeket. A két kifejezés ilyeténképpen való elkülönítését igen sokan …

Érdekel a cikk folytatása? »

Különféle tehetségek a kreativitás területén

Közreadtunk már egy definíciót a kiemelkedő tehetségről, de beszélhetünk más felfogású meghatározásról is. Ezek szerint a tehetség a következő négy területen mutatkozik meg: 1. a szellemi képességek, az intellektuális teljesítmények területén; 2. a kreativitás és az alkotókészség területén; 3. a művészetekben, az ábrázoló- és zeneművészetek területén; 4. szociális területen, ahová …

Érdekel a cikk folytatása? »

Az intellektuális képesség, kreativitás, motiváció

Az intellektuális képesség azt jelenti, hogy az intelligencia, amelyet erre konstruált tesztek segítségével mérünk, átlagon felüli. Ezt általában az intelligencia quotienssel (IQ) fejezzük ki. Noha nem lehet élesen megvonni annak határát, hogy az egyén intelligenciája milyen értékről számítva átlag feletti, munkánkban abból indulunk ki, hogy amennyiben az IQ érték 130 …

Érdekel a cikk folytatása? »

A több faktorból álló modell: képesség + kreativitás + motiváció

Mind a „kiemelkedő tehetségű”, mind az „átlagos tehetségű” kifejezés csupán leíró jellegű. A különleges tehetség megnyilvánulhat mozgásban, szociális képességekben, művészeti adottságokban vagy átlagon felüli intellektusban. Gyakori, hogy ezek a tehetségformák együttesen lépnek fel. Marnak olyan rendkívüli tehetségek, akik csak egy területen tűnnek ki tehetségükkel, ilyen pl. a zene. Különleges helyzet, …

Érdekel a cikk folytatása? »

Szociokulturális modellek

Ezek a modellek abból a feltételezésből indulnak ki, hogy a nagy tehetség az egyéni adottságok és a szociális tényezők együttműködésének megvalósulása. Ez a felfogás következményesen sem genetikus stabilitást, sem pedig szociális és kulturális stabilitást nem feltételez. A „rendkívüli teljesítmény” minősítés a modell szerint az aktuális gazdasági és politikai helyzettől függ. …

Érdekel a cikk folytatása? »

A kognitív komponensek és a teljesítményorientált modellek

A kognitív komponensek modelljei mindenekelőtt az információfeldolgozás folyamataival foglalkoznak. Ennek az irányzatnak a kutatói azt vizsgálják, hogy milyen minőségi különbségek vannak a különböző információs folyamatok között. Miben különböznek például a nagy tehetségű gyermekek az információ felvételben és a feldolgozásban az átlagos tehetségű gyermekektől? Nem a végtermék, hanem az odavezető út …

Érdekel a cikk folytatása? »

A gyermeki IQ szint

Az emberekkel beszélgetve gyakran tapasztaljuk, hogy ugyanazon dolgokról különbözőképpen vélekednek. A tudományos életben sincs ez másként. Ugyanez a helyzet a „rendkívüli tehetség” fogalmának meghatározásával. Több definíciós próbálkozás és magyarázat született. Hany (1987) megállapította, hogy jelenleg több mint száz különböző körülírás létezik ezzel a fogalommal kapcsolatban. Ha például megkérnek egy tanítót …

Érdekel a cikk folytatása? »