10hónapos:
Egyre több szokást ismer: öltözésnél segít, tartja a karját, a lábát, búcsúzáskor integet. Ismeri néhány tárgy elnevezését és a család tagjainak neveit is. Ha megkérdezzük tőle: ,,Hol a kisautó?” vagy ,,Hol van Apa?”, akkor keresni kezdi és meg is mutatja őket.
Fejlesztése:
Kapjon dobozokat, kis vödröt amikből maga rakodhatja ki a játékait.
Dugjunk el a szeme láttára egy játékot és hagyjuk, hogy megkeresse.
Kapjon hangot adó játékokat: csengőt, sípot, sípoló állatkákat, zongorát, csörgőt.
Nézegessünk együtt képeskönyvet.
11hónapos:
Előfordulhat, hogy már van érthető szava. Szívesen nézeget képeskönyvet és ha rákérdezünk egy egy képre rá is tud már mutatni. Szereti dobálni a játékokat. Érti a mutató névmásokat: itt, ott, kint, bent.
Fejlődése támogatásáért:
Olvasgassunk mesekönyveket.
Meséljünk történeteket azokról a dolgokról, amikkel éppen játszunk, ezáltal nő az összpontosító képessége.
Tanítsuk meg tapsolni, játszunk ,,Borsót főztem”-et és ,,Süti-süti pogácsát”.
Építsünk építőkockából tornyot.
Meséljük el, mikor mi történik. Ha például leborul a torony, mondjuk, hogy ,,Mind leesett” ezáltal megérti az ok-okozati összefüggéseket.
Tanítsuk meg neki az egyszerűbb testrészek neveit.
1éves:
Tud puszit adni és meg tudja mutatni egyes testrészeit. Ez fontos része az én tudat kialakulásának. Talán már puszit is ad, és 2-3 értelmes szót is ki tud mondani. Felismeri a képeken lévő tárgyakat, és megmutatja őket. megérti az egyszerű kérdéseket, kéréseket is (pl. tedd be a kisautót a dobozba).
Fejlesztése:
Meséljünk rövid meséket mindennapi történésekről, mint a séta, a kirándulás, főzés stb. A mesék 1-2 percesek legyenek, hogy a kicsi meg tudja jegyezni. Ezzel fejlesztjük az elvont gondolkodását és a kitartását is.
Biztassuk, hogy fejezze ki érzelmeit: adjon puszit, ölelje meg a testvérét, szüleit, nagyszüleit.
Ha a régészek feltételezik, hogy egy föld vagy víz alatti terület r