A tudat mindig fiziológiai idegfolyamatokhoz kapcsolódik, és nem létezik ezeken kívül. De nem ezek alkotják a tudat lényegét: „Egyszer majd bizonyára »redukáljuk« a gondolkodást kísérleti úton az agyban végbemenő molekuláris és kémiai mozgásokra, de ki van-e merítve ezzel a gondolkodás lényege?”
Természetesen nem!
Találkozhatunk olyan felfogással, mely szerint a tudat és az anyag csak ismeretelméleti vonatkozásban ellentétesek, ontológiailag viszont azonosak. Ez az álláspont egyrészről azon a törekvésen alapul, hogy következetesen vigyék végig a materialista monizmus alapelvét. Másrészről a tudat és anyag ontológiai szintű azonossága mellett látszik tanúskodni az a tény, hogy a pszichikus jelenségek hatást gyakorolnak az anyagi jellegű szerves funkciókra és az emberi tevékenység érzéki-tárgyi formáira. Ennek ellenére sem lehet azonban egyetérteni azzal a felfogással, hogy a tudat ismeretelméleti vonatkozásban eszmei, ontológiai vonatkozásban pedig anyagi jelenség. A tudatnak nincs önálló ontológiája. A tudat, mint az agy funkciója csak a tárgyra való vonatkozásban létezik.
Létezik olyan álláspont is, hogy „a tudat fogalma, mint minden absztrakció (a gondolkodás terméke), eszmei fogalom. A tudat rendszere azonban mint tevékenység, mint biológiai funkció – mint a visszatükrözés, a környezethez (beleértve az emberi kollektívát is) való alkalmazkodás és a benne való tevékenységszabályozás legtökéletesebb funkciója – neurodinamikai jellegű anyagi folyamat.”
A tudat magvát alkotó tudást az érzelmi élmények, célirányos beállítottságok, szándékok és érdekek bonyolult szövedéke hatja át.
Címkékálmok belső én éntudat filozófia misztikum önismeret öntudat teológia tudat tudomány
Ezt mindenképpen olvasd el!
Betegségek a kullancstól
A kullancsok állttal terjesztett két legismertebb betegség a Lyme-kór és az agyhártya- és agyvelőgyulladás. A …