A Lillafüredi kisvasút eredeti funkciója a kezdetekben nem a személyszállítás volt, hanem a különböző fa anyagok, és egyéb ipari munkákhoz használható eszközök, alapanyagok szállítása. A forgalom lebonyolítására eredetileg két MÁVAG gyártmányú négytengelyes gőzmozdonyt állítottak üzembe, melyet még három darab, hasonló típusú követett. Ők 1972-ig voltak üzemben. 1924-ben két darab, Ganz gyártmányú benzinmechanikus erőátvitelű motorkocsival bővítették a vonóerő állományt (ezeket később kiselejtezték). Az ötvenes évek második felétől 5 db dieselmechanikus erőátvitelű, kéttengelyes mozdonyok kerültek a LÁEV-hez. Néhány évvel ezek után egy új típus az MK48.2000 diesel hidraulikus mozdony járt a vonalon, ezekből a mai napig négy darab üzemel. Meg kell említeni egy kuriózumot, ami elég ritka volt Magyarországon, az úgynevezett „darázs sínautót”, ezek négy személy saját használatára voltak megrendelve. Ha minden igaz, három darab a Széchenyi Vasútmúzeumban látható, a maradék egy pedig a rendező- és telephelyen található (de nem mindig). A teherforgalmat nagyon sok féle vontatott járműállománnyal bonyolították le. A faanyagot úgynevezett „truck” párokkal szállították, a tűzifát pedig pőre kocsikkal. A szén-, és dolomit szállítmányokat I-típusú vagonokkal vitték. A faanyagon kívül Mártabányából szenet szállítottak a Papírgyárba, és dolomitot Diósgyőrbe. A vasútüzem gazdasági eredménye a hatvanas évektől rohamosan csökkent, mert az üzemek gazdaságosabb módszereket választottak, így a vasúti szállítás elhagyása mellett döntöttek.
Címkékkisvasút LÁÉV Lillafüred Miskolc
Ezt mindenképpen olvasd el!
A „Főméltóságú Úr” jogköre
Az államfői jogkört a kormányzó töltötte be, aki a „Főméltóságú úr” címet viselte. Néhány vonatkozásban …