A világ második legnépesebb országában a nemzeti felszabadulásért vívott harcot az 1885-ben alapított politikai szervezet, az Indiai Nemzeti Kongresszus irányította. A küzdelem az első világháború után új szakaszába lépett Mohandász Karamcsand Gandhi jogász-politikus tevékenységével. Vallásos elemekkel átszőtt szemléletének alapelemeit az igazság, az erőszakmentesség és az önmegtartóztatás alkották. Ezekből vezette le az ellenállás két alapvető módszerét. Az egyik forma a passzív rezisztencia, az uralkodó rendszerrel való bármilyen együttműködés megtagadása volt. Ennél erőteljesebb a polgári engedetlenség, ami a hatóságok eleve jogtalannak nyilvánított rendeleteinek, intézkedéseinek tudatos megszegését, figyelmen kívül hagyását jelentette. Gandhi nyerte meg India népét a nemzeti mozgalomnak. A hinduk és a muzulmánok testvériségét hirdette és követelte az „érinthetetlenek” kasztjának teljes egyenjogúságát. Országszerte szentként tisztelték és felruházták a Mahatma („nagy lélek”) előnévvel. Különösen népszerűvé tette két akciója. A brit textilmonopólium elleni tiltakozásul megindította a házi szövés mozgalmát, amelynek jelképe a fehér gyolcsruházat volt. A sóadó és a sómonopólium elutasítását azzal fejezte ki, hogy híveivel sót párolt a tenger vizéből. A Nemzeti Kongresszus politikai programját Dzsaváharlál Nehru (tiszteleti neve Pandit, „tanító”) dolgozta ki. Nehru európai értelemben vett szocialista társadalmi reformer volt. A Kongresszus 1929-es programja célul tűzte ki India teljes függetlenségének kivívását.
„Általános tapasztalatom arról győzött meg engem, hogy nincsen más Isten, csak az Igazság. Ahhoz, hogy szemtől-szembe láthassuk az egyetemes és mindent magában foglaló Igazság Szellemét, ugyanúgy kell szeretnünk a legundokabb teremtményt, mint önmagunkat. S ha valaki ez után áhítozik, az élet egyetlen területéről sem maradhat távol. Ez az oka annak, hogy ragaszkodásom az Igazsághoz arra késztetett, hogy politikával foglalkozzam… az bűtisztulás útja nehéz és meredek. A tökéletes tisztasághoz az embernek tökéletesen szenvedélymentesnek kell lennie gondolatban, beszédben és cselekedetben egyaránt… Tudom, hogy még nehéz út áll előttem. Teljesen semmivé kell aláznom magamat. Amíg az ember a saját szabad akaratából nem teszi magát a legutolsó helyre a többi teremtmény között, addig nincsen üdvözülés számára.” (Mohandász Karamcsand Gandhi)
Címkékfejlődés Gazdaság India történelem világháború
Ezt mindenképpen olvasd el!
Örökbarátsági egyezmény
Bárdossy külügyminiszter szerint lépni kell, mert ha elutasítják Berlin kívánságát, akkor a németek bevonulnak Magyarországra, …