A tudat nem valamiféle sajátos, különlegesen finom anyagmozgás, nem az anyag egy válfaja, nem a magasabb rendű idegműködés önmagában vett megnyilvánulási módja, hanem az objektív világ szubjektív képmása.
A tárgy képmása nem más, mint a tárgy létének eszmei formája az ember fejében. Vegyük a legegyszerűbb példát. Amikor egy fát látunk, az emberi agyban nem jelenik meg e fa fizikai lenyomata. A fa átélt képmása valami ideális, nem redukálható sem magára a fára, amely az őt megfigyelő emberen kívül létezik, sem pedig az agyban végbemenő fiziológiai folyamatokra, amelyek e képmás alapját alkotják.
Lehetséges-e a szubjektív képmások létrehozására irányuló objektív fiziológiai folyamatokat tekinteni maguknak ezeknek a képmásoknak? Természetesen nem. Ezek a folyamatok önmagukban nem a visszatükrözendő tárgy eszmei másolatai. A fiziológiai folyamatok a szubjektív képmás anyagi hordozói.
Mi a szubjektív?
„Szubjektív” – ez annyit jelent, mint szubjektumhoz – egy emberhez vagy valamely (tetszőleges nagyságú) társadalmi csoporthoz – tartozó. Minthogy a képmás szubjektív (a szubjektumhoz tartozik), elkerülhetetlenül magán viseli az adott személyiség vagy társadalmi csoport bélyegét, visszatükrözi élettapasztalatát, érdekeit, beállítottságait, társadalmi és osztályhelyzetét. A képmás nem létezik és nem létezhet a konkrét-történelmi személyiségen és ennek egyéni sajátosságain kívül és ezektől függetlenül. A képmás függ az idegrendszer és az agy fejlettségétől, az egész szervezet állapotától, az emberek gyakorlati tapasztalatának gazdagságától vagy szegényességétől, az emberiség ismereteinek történelmi fejlődési szintjétől.
Címkékálmok belső én éntudat filozófia misztikum önismeret öntudat teológia tudat tudomány
Ezt mindenképpen olvasd el!
Betegségek a kullancstól
A kullancsok állttal terjesztett két legismertebb betegség a Lyme-kór és az agyhártya- és agyvelőgyulladás. A …