A tudat, mint szubjektív képmás sajátosságának abszolutizációja vezet arra a tendenciára, amely szembeállítja
az eszmeit az anyagival, és ezt a szembeállítást odáig fokozza, hogy a világ teljesen szétszakad két szubsztanciára. Az anyag és a tudat ellentétének, Lenin szerint, csak az ismeretelméleti alapkérdés határain belül van abszolút jelentősége. „Igen nagy hibát követne el az, aki e határokon túl próbálna operálni az anyag és a szellem, a fizikai és a pszichikai ellentétével mint abszolút ellentéttel”. A helyzet ugyanis az, hogy az eszmei nem szubsztancia, hanem a meghatározott módon szervezett anyag funkciója. A gondolat nem valamiféle természetfeletti princípium, hanem a magasan szervezett anyag természetes tulajdonsága, az agy funkciója. A tudati jelenségek világa eszmei jellegű és „az eszmei nem más, mint az emberi fejben áttett és lefordított anyag.”
Ez az áttétel természetesen nem jelenti azt, hogy maguknak a dolgoknak az anyagi összetétele tevődne át valamiféleképp térbelileg az agy anyagába. Az áttételnek ez a folyamata csak azt a tényt jellemzi, hogy a szubjektum visszatükrözi a tárgyat – mégpedig mint aktív visszatükrözést jellemzi ezt a tényt, amely feltételezi a külső benyomások alkotó feldolgozását, átalakítását és az érzéki-tárgyi tevékenységet irányító meghatározott szándék, cél kidolgozását. Marx az eszmeit belső képmásként, célként jellemzi. A tudat szférájához tartoznak nemcsak az adott szubjektum által közvetlenül átélt, hanem az eltárgyiasított eszmei jelenségek is – a beszédben rögzített képzelek, gondolatok és érzések, a zenei és képzőművészeti alkotások, egyszóval a kultúra egész világa, amennyiben ideális tartalmának aspektusában tekintjük.
Címkékálmok belső én éntudat filozófia misztikum önismeret öntudat teológia tudat tudomány
Ezt mindenképpen olvasd el!
Egészségre nevelés
Igen nagy az egészségügyi intézményekben uralkodó higiénés viszonyok járványügyi jelentősége. A kórházak, rendelőintézetek és az …