A beszédjelek, a szimbolika rendszerében eltárgyiasult gondolatok viszonylagos önállóságra tesznek szert az egyén vonatkozásában, és mintegy a tudat személy feletti formáiként, a szellemi kultúra alakjában szerepelnek. A gondolatok valóságos tartózkodási helye a fej, bár – képletesen szólva – akár a madarak, a gondolatok is állandóan szállanak az emberek közötti társadalmi kölcsönhatás levegőjében. Az agy elpusztul, de a benne megszületett gondolatok néha évezredeken át továbbélnek. De mindezek a gondolatok, eszmék, érzések, akaratnyilvánítások csak viszonylagosan eszmei jellegűek: csak az értelmüket megfejtő szubjektum vonatkozásában eszmeiek. Az önmagukban vett jelek nem hordoznak ideális tartalmat – ezt csak az ember tudatában hívják elő, amennyiben a szóban forgó egyén ismeri bekódolásuk „kulcsát”.
Az emberiség szellemi kultúrájának ez az objektív, személy feletti létezési módja és az emberek értelmére és érzéseire gyakorolt nagyfokú hatása volt az a botránykő, amelyen az idealizmus – elsősorban ennek platóni-hegeli típusa – megütközött. Éppen a szubjektív világ objektív létére vonatkozó évszázados probléma megoldása során merültek fel azok a nehézségek az eszmei természetének megértésében, amelyek esetenként az eszmei abszolutizációjához és ezen keresztül az objektív idealizmushoz vezettek. A szellemi világ, a társadalmi tudatformák személy feletti, objektív létezése azonban történelmileg és ontológiailag másodlagos, leszármaztatott létezési mód. Mielőtt személy felettivé válna, az eszmei előbb az egyén agyában jön létre a valóságos dolgok szubjektív képmásaként.
Címkékálmok belső én éntudat filozófia misztikum önismeret öntudat teológia tudat tudomány
Ezt mindenképpen olvasd el!
Egészségre nevelés
Igen nagy az egészségügyi intézményekben uralkodó higiénés viszonyok járványügyi jelentősége. A kórházak, rendelőintézetek és az …