Ha egy vállalkozásnak nem áll rendelkezésre saját forrás pénzszükségleteinek fedezésére, akkor idegen forrásokat kell bevonnia. Ennek egyik módja a bankhitel felvétele lehet.
A hitelezés folyamata egymástól jól elkülöníthető részekből áll, kezdve az igénylők döntéshozatalától a tartozás megfizetéséig.
Az igényelt hitel folyósításához és az ügylet lezárásához az alábbi folyamaton keresztül juthatunk el:
- Hitelkérelem benyújtása és befogadása
- Előszűrés
- Hitelbírálat, döntés
- Szerződéskötés
- Folyósítás
- Hitelgondozás
- Hitelügylet lezárása
Mint látható, a hitelezés összetett feladat, mely több banki munkatárs alapos munkáját igényli.
A hiteligény beérkezését követően annak megítélésére kerül sor. A bank megvizsgálja, hogy az ügyfél képes és kész-e visszafizetni a hitelt a megállapodásnak megfelelően. Az adósminősítés úgy kapcsolódik a folyamatba, hogy a hitelezési döntés meghozatala előtt ezt el kell végezni, a hiteligénylőket be kell sorolni szegmensekbe, ezután hiteligénylési lehetőség alakul ki számukra. Az értékelést ezután rendszeres időközönként meg kell ismételni. A bankokban a több szem többet lát elvét alkalmazzák a hitel megadását vagy meg nem adását illetően., ugyanis legalább 2 bankszakembernek kell együtt döntenie a kérdésekről.
A vállalatfinanszírozás általánosan elterjedt alapja a négy szem elve (four eye concept), mely a felelősség megosztását jelenti. Lényege, hogy a forrást igénylő cég hitelkérelme illetve meglévő hitelkapcsolat esetén a módosítási igény mindig két banki szakterület (ami legalább két ember közös munkáját jelenti) együttes véleménye, javaslata és döntése alapján kerül elbírálásra!