Az agysérült vagy örökletes zavarban szenvedő gyermeknél is problémát okoz a környezet, de más szempontból. Ami megfelelő a normális gyermek számára, az neki nem az. Értelmi fejlődésének üteme lassúbb, több időre van szüksége egyszerű fogalmak kialakításához is, s jobban igényli a szeretetteljes gondoskodást. Lehet, hogy a szülők és a többi gyermek egyszerűen arra a következtetésre jut, hogy ő képtelen tanulásra; emiatt azután nem is tanul meg annyit, mint amennyire valójában képes lenne. Van itt azonban egy furcsaság. Egyszerű tanulási helyzetekben, például egyszerű feltételes reflexek kialakításánál, a retardált gyermek általában nem lassúbb, mint a normális. Más tanulási helyzetekben viszont, amelyek a normális gyermek számára alig okoznak nehézséget, a fogyatékos gyermek lassúbb, vagy egyenesen képtelen tanulásra. Az ok feltehetően az, hogy a retardált gyermek nem a megfelelő dolgokra figyel a tanulási helyzetben, vagy hogy nem érzékeli a helyzetben azt, amit mások érzékelnek. (Ezzel tulajdonképpen ugyanazt a dolgot fogalmaztuk meg másképpen.) Természetesen az elméleti pszichológiának még sok megismerni valója van a tanulási folyamat normális menetéről, a normális gyermek érzékelésének, fogalmainak stb. fejlődésér8l. Az egészséges fejlődés alaposabb ismerete hozzájárul a retardáció jobb megértéséhez és a retardált gyermekek segítéséhez. Ez fordítva is igaz. A retardált gyermek nehézségeinek kutatása rávilágít a normális értelem természetére, s figyelmünket olyan dolgokra irányítja a normális gyermekkel kapcsolatban, melyeket egyébként túl könnyen vennénk adottnak.
Kezdőlap / Egészség és fitness / Pszichológia / Az agysérült vagy örökletes zavarban szenvedő gyermek
Címkékelmebetegség motiváció pszichológia pszichózis szkizofrénia tanulás tudat viselkedés
Ezt mindenképpen olvasd el!
A fóbiák és a félelmek fajtái
A fóbiáknak négy nagyobb csoportját különböztetjük meg. Az állatfóbiák közé tartozik például a félelem a …