A biztosítások egy nagy területe a személybiztosítás, más néven életbiztosítás. Ezeket a biztosításokat több helyszínen
értékesítik, vagyis többfajta értékesítési csatornán juthatunk mi is – érdeklődés esetén – egy ilyen szerződéshez.
A hagyományos módon – ami nálunk most a legelterjedtebb módszer az, hogy a biztosító a saját ügynökhálózatán
keresztül értékesíti a biztosítási termékeit.
Ezek az alábbiak lehetnek:
- brókereken keresztül (ők az alkuszok)
- független többes ügynöki cégen keresztül
- a bankok fiókhálózatán keresztül
- a postákon levélben (direct mail)
- interneten
- telefonon (call center)
- egyéb módon
Az életbiztosítások értékesítése általában brókereken keresztül történik, bár ez még nálunk csak most kezd elterjedni, mert
a brókerek inkább a nagyobb értékű vagyonbiztosítások kötésére specializálódtak. A tömegtermékeknek tekinthető
életbiztosítások az ő perspektívájukból nézve, érdektelenek.
A biztosítók kezdenek kiépíteni olyan hálózatot, amelynek egységei a vezető/k tulajdonában vannak és szerződéses
kapcsolatban állnak a céggel. Kizárólag a vállalat termékeit értékesítik, tehát nem brókerek. Ők üzletkötőket alkalmaznak, de
elszámolás tekintetében éppúgy járnak el, mint a brókercégekkel.
A banki fiókhálózaton keresztüli értékesítés folyamatosan fejlődik. Vannak olyan biztosítók, akik kizárólag csak bankokon keresztül
folytatják ezt a tevékenységüket. A bankbiztosítás struktúrája – korlátozott -, ezért csak az egyszerűbb életbiztosítások
alkalmasak a pénzintézeti értékesítésre.
A direct mail (a kiszemelt ügyfelet levélben keresik meg) módszerrel, gyakorlatilag nem értékesítenek Magyarországon,
kezdetleges kísérletek természetesen elkezdődtek.
A call center – telefonon keresztüli értékesítésnek, két formája van:
– aktív call center: a biztosítók kimenő hívásokat kezdeményeznek. Életbiztosítások értékesítésére nem igazán alkalmas ez a
csatorna, ezt mutatják a hazai és nemzetközi visszajelzések is.
– passzív call center: ez az elterjedtebb forma. A lényege, hogy a biztosító a médiában közzétesz egy általában ingyenesen és
non-stop hívható telefonszámot, továbbá a biztosítási termékekről információkat. Nálunk már több call center is működik,
de leginkább nem vásárlási szándékkal hívják fel a megadott számokat.
Utolsóként, de nyereség szempontjából viszont a legfontosabb értékesítés, a biztosító saját ügynökhálózatán keresztül történik.
Mivel az életbiztosítás hosszú távú egyezség, ezért nagyon fontos egy jól átgondolt, vállalható szerződés megkötéséhez,
egy alapos biztosítási ismeretekkel rendelkező képviselő, szakmai hozzáértése.
Tévedés hogy a biztosítónak a saját ügynökein keresztüli értékesítés éri meg legjobban. A biztosítók ügynökei ugyanúgy jelentős részben jutalékot kapnak mint a többes ügynökök és az alkuszok. A biztosítónak a legnyerőbb az on-line értékesítés, mivel ott a jutalék is a zsebében marad.