Az eredet

Azt hisszük, ha más nem is, az álmaink csak a mi tulajdonunk.
Ó, azt mi csak szeretnénk.
Legalábbis az Eredet (Inception) című 2010-es amerikai film hatására kételyeink támadhatnak.
Christopher Nolan új filmje világszerte nagy sikert aratott, ami nem is csoda. A sci-fi műfaj kedvelőinek kötelező megnézni, és garantáltan nem fognak csalódni, több órára a fotelbe szegezi az embert.
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) nem mindennapi tolvaj: ő mások álmait kaparintja meg. És határozottan jól csinálja. Társaival együtt különleges ipari kémek, amolyan „álomtolvajok”. Speciális technikai felszerelésükkel csoportosan alámerülnek a kiszemelt áldozat tudattalanjába, beférkőznek az álmába, hogy onnan mélyen rejtett információkat hozzanak a felszínre. Álom közben észrevétlenül manipulálják a célpontot, hogy ő akarata ellenére és gyanútlanul áruljon el nekik mindent, amire kíváncsiak. Cobb-ot ez a tudás és tehetség tette a szakma kiválóságává, a legkeresettebb kémmé, de ettől vált folyton menekülő és magányos férfivá.
Amikor kap egy esélyt, hogy helyrehozza az életét, ő nem habozik elvállalni a cseppet sem veszélytelen és kockázatmentes munkát. Még akkor sem, ha olyan feladatot kell végre hajtania, amiről szentül hitték, hogy lehetetlen: nem információt kell lopnia, hanem egy gondolatot elültetnie a kiszemeltben. Mint kiderül, ő egyszer már meg tudta ezt csinálni. Ezúttal a kihívás azért óriási, mert a behatolás a megszokottnál is erősebben aktiválja az álmodó személy tudatos és tudattalan védelmi mechanizmusait. A terv az, hogy a minél mélyebbre hatolnak le a célpont tudatalattijába, méghozzá úgy, hogy álmokat generálnak az álomban. Nem is csak egyet, rögtön 3 szint mélységbe hatolnak le. Az akció közben valami/valaki borzasztóan próbálja szabotálni a tervet. És hogy mi ez az erő, az kockáról kockára szép lassan áll össze egy kész mozaikká. A történet kibontakozásával fokozatosan ismerjük meg főhősünk múltját, feleségének elvesztésének körülményeit, és döbbenünk rá, hogy a gondolatoknak milyen teremtő ereje van.
A szuperprodukció látványos külsőségekkel dolgozik. És még nem lerágott csont az, ahogy a film a tudatsíkok közti mozgások és tudatbefolyásolás lehetőségeit feszegeti.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

Daredevil, a fenegyerek (Daredevil – 2003)

Matt Murdock számára csak egyetlen egy ember fontos: az apja. Példaképként tekint a bokszoló édesapjára, …

Leave a Reply