Az idealizmus keretei közt a tudat alkotó aktivitásának problémája annak az előfeltevésnek a szellemében nyert kidolgozást, miszerint a szubjektum aktívan fogja fel a külső hatásokat abban az értelemben, hogy az érzéki tapasztalat „anyagát” saját tudata immanens normáinak megfelelően alakítja át. A tudat alkotó aktivitását az idealizmus abszolút önálló, anyagfeletti erővé hiposztazálja. A világról való tudás úgy jelenik meg mint az ész puszta konstrukciója.
A tudat alkotó aktivitásának problémáját a marxizmus helyezte tudományos alapokra. „Feuerbach-tézisei”-ben Marx külön hangsúlyozta azt a körülményt, hogy a valóság nem csupán a szemlélet külső tárgya, nemcsak természeti környezet, hanem a társadalmi ember érzéki-gyakorlati tevékenységének eredménye is, szubjektív erőinek tárgyi megtestesülése. „Minden eddigi materializmusnak (Feuerbach materializmusát is beleszámítva) az a fő fogyatékossága, hogy a tárgyat, a valóságot, érzékiséget csak az objektum vagy a szemlélet formájában fogja fel; nem pedig mint érzéki-emberi tevékenységet, gyakorlatot…”. Marxnak ezt a tézisét egyesek szubjektivisztikus értelemben igyekeznek interpretálni, amennyiben az érzéki tevékenységet, a gyakorlatot tekintik az objektív valóság egyetlen formájának. Az érzéki tevékenység azonban csak beletartozik a valóság fogalmába, de nem meríti ki azt.
A tudat alkotó aktivitása a világ megismerésére és átalakítására irányul. Az észlelés aktív szelektivitásával és célirányultságával veszi kezdetét, folytatást pedig az egyes tárgyaktól, tulajdonságoktól és viszonyoktól való elvonatkoztatásban s mások rögzítésében, az érzéki képmásnak logikai gondolattá való átalakításában, a tudás fogalmi formáival való operációkban, az eszmék, elképzelések és célok megalkotásában nyer.
Címkékálmok belső én éntudat filozófia misztikum önismeret öntudat teológia tudat tudomány
Ezt mindenképpen olvasd el!
Egészségre nevelés
Igen nagy az egészségügyi intézményekben uralkodó higiénés viszonyok járványügyi jelentősége. A kórházak, rendelőintézetek és az …