A hatéves kisgyermeknek mind a teste, mind a gondolkodása nagy változásokon megy keresztül. Mindenképpen egy új korszak kezdődik az életében. A testi változásokon túl az érzékelés és észlelés terén hatalmas változások kora az iskolába kerülés időszaka. Bár az érzékszervek biológiailag már régen kifejlődtek és kifinomultak, de a fejlődés leginkább a differenciálásban figyelhető meg. Mindez az érzékelő- és a mozgásszervek egyre tökéletesebb összehangolódásának köszönhető. Az érzékszervek egyre jobban együttműködnek a folyamatosan fejlődő gondolkodással. Ebben a folyamatban kiemelt szerepe van a családi nevelésnek, az óvodai és az iskolai foglalkozásoknak egyaránt.
A látás terén a színérzékelésben látható a fejlődés leginkább. Látásuk tökéletesedik, ebben nagy szerepe van a sok olyan jellegű feladatnak, mely a színek használatára koncentrál. Bár már az óvodában meg tudják különböztetni az alapvető színeket, színárnyalatokat, még nem tudják azok pontos neveit. Az iskolába kerüléskor viszont az alapszíneket már teljesen helyesen nevezik meg. Érdekesség, hogy a színérzékelésben, színhasználatban a lányok teljesítenek jobban.
A hallás fejlődése ennél már jóval egyenetlenebb folyamat. Az óvodásoknál észrevehető, hogy hangosabban beszélnek az átlagosnál, ami nem azért van, mert neveletlenek, hanem annak tudható be, hogy a beszédhallásuk érzékelése még nem elég fejlett. Az iskolába kerüléskor ez már viszonylag kialakul, de a finomabb, a zenei hallás még mindig gondot okoz, ez majd a későbbiekben rendeződik.
A formaérzékelés egy bonyolultabb érzékelési folyamat, ebben a korban még meglehetősen átmeneti jellegű, ennek az objektív szemlélete, a tárgyak egyes elemei közti kapcsolatok meglátása csak jóval később, 12 éves korban fejlődik ki.
Címkékgyermek hallás iskola látás óvodás
Ezt mindenképpen olvasd el!
Háztartások energiája a földgáz
A földgáz a világ energiaszükségletének több mint a 20 százalékát teszi ki. A kialakulásához messzire …