Az őskereszténységben még jelen volt a szellem, a lélek és a test egységének a gondolata, és Pál apostol is használta a hármasság létezését leveleiben. De később a római egyház az ember lényét a test és a lélek kettősségére szűkítette, és az ellentétek világában ettől kezdve már csak a fény vagy az árnyék, az egyházi vagy a világi hatalom létezett. Az ember isteni eredetét már nem is hirdették, hanem helyette az úgynevezett bűnbeesést, aminek a következtében az ember még a Teremtőjéhez fűződő kapcsolatát is elvesztette, és ezért száműzetésben kénytelen élni. Emiatt a visszatérés útja is bezárult előtte, és ezen csak a kiérdemelt megváltás változtathat. Mert mindent vagy az isteni erő, vagy az ördög kísértése irányít, és az embernek e két erő között kell választania. Ezután a papság feladata volt annak eldöntése, hogy valaki Isten akaratát követte-e, vagy engedett a sátán kísértéseinek.
Az új korszak gyökeres változásai azonban megingatták a meglevő világképet. A csillagászok megtámadhatatlan bizonyítékokkal igazolták (amit Pitagórász már a Kr. e. V. században tanított), hogy sem a Nap, sem a csillagok nem keringenek a Föld körül, ahogy ezt az egyház állította. Ezáltal azonban Földünk kicsi és jelentéktelen bolygóvá zsugorodott, amely csak a számtalan Nap egyike körül kering, és amely rendszer a számtalan galaxis egyikének a részét alkotja. Az emberiség így kénytelen volt lemondani arról az elképzelésről, hogy a világ közepén foglal helyet. Az eseményeket sem lehetett többé kizárólag Isten vagy az ördög számlájára írni, és az emberek ismét keresni kezdték Isten új megértésének, és a vele való kapcsolatfelvételnek egy új módját.
De az átalakulás legkisebb lépéseihez is évszázadokra van szükség.
Amikor Luther Márton, ágoston-rendi szerzetes és teológiaprofesszor (1483 – 1546) 1517. október 31-én kiszögezi a vártemplom kapujára a latin nyelven megfogalmazott téziseit, semmiképpen sem szándéka, hogy egyházszakadást váltson ki. Egyszerűen rá akar mutatni a visszás állapotokra, és teológiai vitát akar kezdeni, mert nem képes tovább nézni, hogy a hívőknek pénzért kell megvásárolniuk a bűnbocsánatot. Luthert azonban az egyház kizárja, mert nem hajlandó visszavonni a tanait. Svájcban Ulrich Zwingli (1484 – 1531) a szenvedélyes reformátor, és Franciaországban Kálvin János (1509 – 1564) is csatlakozik ezekhez a tanokhoz. 1536-ban Kálvin Genfbe érkezik, de az új egyházi rendjének a szigorúsága miatt két évvel később ismét el kell hagynia az országot. Hívei 1541-ben azonban ismét Genfbe hívják, és így Genf az időközben jelentősen elterjedt protestantizmus „fővárosává” válik, ahonnan Európa valamennyi közösségét támogatják és irányítják.
Címkékciklusok élet evolúció gyökértörzs sejtmag törzsfejlődés tudomány Univerzum vallás világegyetem
Ezt mindenképpen olvasd el!
Vallás jelentése
Amikor a vallás jelenségeit vagy fogalmát akarjuk értelmezni, gyorsan kiderül, hogy nagyon is nehéz feladattal …