A Nagy-Britanniából kiinduló ipari forradalom idején a gazdasági mutatók jelentősen megugrottak. Az egyre több és nagyobb mennyiségű áru és a nyersanyagok szállítása nagyon nehézkes volt, gyors közlekedési módok híján. A legfontosabb szempont egy áru, vagy alapanyag szállításánál az volt, hogy a termékek a kiinduló ponttól a célig a lehető leggyorsabban és leggazdaságosabban eljussanak.
Az ipari forradalom elején a vízi kereskedelem vált jelentőssé, ami a gőz hasznosítása és a gőzgép hajtású hajók megalkotása révén valósult meg. Bár a vízi közlekedés korlátozott volt, mégis sokáig ez volt a legjobb lehetőség. A nagy folyamok partján gyors ütemben fejlődtek a városok, valódi ipari központok jöttek létre. Több esetben még csatornákat is építettek, hogy több és több útvonal legyen elérhető.
Bár sokáig előnyös volt a vízi közlekedés, a gőzmozdony feltalálása hatására jelentősen változott a közlekedés. George Stephenson gőzmozdonya eleinte csupán cirkuszi látványosság volt, de csakhamar felismerték valódi jelentőségét. A sínek lefektetésével végre megvalósíthatóvá vált a vasúti közlekedés, mely az áruk és az utasok szállítására is alkalmas volt. Az eddig sok-sok órás távolságok körülbelül felére csökkentek, s ez igen kedvező volt, így Európa szerte mind több és több vasút épült ki.
A vasútépítés hatására nemcsak a közlekedés és a kereskedelem lendült fel, hanem a nehézipar is. Ez azzal magyarázható, hogy a vas és a szén iránt megnőtt az igény, hiszen a mozdonyokat, síneket nagyiparilag állították elő. A fejlődés előrehaladtával már gyakori volt a gépek egységesítése, mely a gyártást és a javítást is könnyebbé tette. A közlekedés felgyorsulása még inkább növelte a gazdaság fejlődését, kedvezően hatott a népesség növekedésére, melyet nem sokkal később demográfiai robbanás követett.
Címkékgőzhajó gőzmozdony ipari forradalom
Ezt mindenképpen olvasd el!
Kormányválság és a baloldal térnyerése
A forradalom belső- és külső problémái hamar megosztották az 1918 őszén még egységes tábort. 1918 …