Meglehetősen nehéz felmérni egy gyermek értelmi képességeit addig, amíg megfelelő fokú beszédkészségre nem tesz szert, vagyis nagyjából 3-4 éves koráig. Az intelligenciát addig csak a gyermek természetes viselkedésének megfigyelésével, majd a tapasztaltak nagyszámú hasonló korú gyermek átlagos fejlődési ütemével való összehasonlításával lehet vizsgálni.
A későbbi intelligencia előrejelzésére alkalmasnak vélt tényezők közé tartozik a figyelem, a hangokkal való ingerelhetőség, a tevékenységek gyakorisága és intenzitása, az ingerlékenység, a játékosság és a mosolygásra való hajlam. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy bár a magatartásformák ilyen vizsgálata megmutathatja a gyermek pillanatnyi fejlettségi szintjét, a jövőben kialakuló képességeit és tehetségét illetően nem tekinthető megbízható előrejelzésnek. A tökéletesen egészséges, normális értelmi képességű 3-4 éves gyermekek fejlődési görbéi igen eltérőek lehetnek, ám idővel ezek a különbségek nagyrészt kiegyenlítődnek.
Az úgynevezett habituáció sebessége azonban mutat némi összefüggést a gyermek későbbi intelligenciájával. A habituáció az a folyamat, amelynek során a gyermek hozzászokik az újszerű képi információkhoz, például egy élénk színű mintához, majd elveszíti az érdeklődését iránta. Minél hamarabb unja el magát a kisbaba és kezd mással foglalkozni, nagy valószínűséggel annál könnyebben fog tanulni a későbbiekben.
A járás és a beszéd korai elkezdése a legtöbb pszichológus szerint önmagában nem utal kiugró értelmi képességekre, viszont a beszélni tanulás gyorsasága, a szokatlan kíváncsiság, felfogóképesség és elszántság már igen.
Címkékcsecsemő értelmi fejlődés gyermekkor habituáció intelligencia
Ezt mindenképpen olvasd el!
Hogyan szoptassuk babáinkat?
Kisgyermekünk szoptatása egy nagyon csodálatos dolog, az élet egyik legtermészetesebb tevékenysége. Az anyatej pontosan megfelel …