A tőkésországok pszichológusai és fiziológusai közt egyáltalán nincs összhang a tudat problémájának általános megközelítését illetően, amint ez világosan megnyilvánult az utóbbi évek nemzetközi kongresszusain. Találkozhatunk olyan véleménnyel, hogy a tudatot általában nem lehet szigorúan meghatározni. Ennek képviselői igyekeznek megszabadulni tőle, mint nem tudományos jellegű fogalomtól. Így például az orvos-pszichológus Rapoport azt állította, hogy a„tudat” terminusa némiképpen elavult, hogy az utolsó 30 évben a pszichológusok hagyományosan valami nagyon szubjektív-bizonytalan jelenséget értettek rajta. Ugyanakkor elismerik, hogy épp a tudat nyitja meg az utat az emberi természet tanulmányozásához. Mások – gyakorlati, például klinikai
igényektől vezettetve – a tudat jelenségek empirikus leírására törekszenek. Így például Penfield szerint az ember tudata normális, ha megállapítható, hogy felismeri környezetét és saját szükségleteit, mégpedig oly módon, ahogy ezt a megfigyelő normálisnak tartja. Hiányzik a tudat, ha a megfigyelő az automatikus cselekvéseken kívül az aktivitás más ismérveivel nem találkozik, s ha a beteg semmiféle jelét nem mutatja annak, hogy felismerné, mit csinál és mit tapasztal. A tudatot olyan állapot gyanánt fogják fel, amelyben az ember teljesen tisztában van saját gondolataival és szándékaival. Fishhal azt állítja, hogy tudattal az a szubjektum rendelkezik, aki elégséges kontaktust tart fenn környezetével, kapcsolatban van a valósággal és megfelelően tájékozódik tér- és időbeli helyzetét, valamint a saját személyiségét illetőleg. Bremer szerint a tudat az agyműködés folyamatában megnyilvánuló differenciatív és szelektív reaktivitás.
Címkékálmok belső én éntudat filozófia misztikum önismeret öntudat teológia tudat tudomány
Ezt mindenképpen olvasd el!
Egészségre nevelés
Igen nagy az egészségügyi intézményekben uralkodó higiénés viszonyok járványügyi jelentősége. A kórházak, rendelőintézetek és az …