A szubsztancia kategóriáját bíráló Fiume szerint az „Én” az egyes érzetekre esik szét és csak úgy marad fenn, mint egy köteg vagy „nyaláb” azokból a különböző észleletekből, amelyek minden képzeletet felülmúló sebességgel követik egymást. A szellem olyan, mint egy színpad, amelyen a különböző képzetek váltogatják egymást, el- és feltűnnek, helyet cserélnek egymással a különböző helyzetekben. Hume nem tett különbséget az „Én” és a tudat egy adott pillanatát kitevő elemek általános összessége vagy összege között, kifejezetten azonosította a„Én”-t ezzel az összeggel.
Kant, aki arra türekedett, hogy összeegyeztesse a racionalizmust az empirizmussal, az „Én” két fajtáját különböztette meg: az empirikusat (amely a tapasztalati valóság jellegével bír) és a tiszta vagy a tudatot általában, amelynek egyénfeletti jellege van. Ez utóbbi alapvető funkciója: az érzetekben adott sokféleség egyesítése a tiszta értelmi kategóriák segítségével. Fichte a tiszta „Én”-t a tiszta tevékenységet megtestesítő abszolút „Én”-né változtatta. Az egész valóságot az „Én”-re és a „nem-Én”-re osztotta fel, miközben feltételezte, hogy az „Én” az az erő, amely létrehozza a„nem-Én”-t, azaz a külvilágot.
Míg Fichte azonosította az „Én”-t az öntudattal, más gondolkodók, például Lipps, nemcsak megkülönböztették ezt a két fogalmat, hanem élesen szembe is állították őket, „Én”-en értve az öntudattal rendelkező pszichikus szubjektumot, aki, amint más pszichikus jelenségeket, úgy az öntudatot is engedelmes eszközeként használja. Ugyanakkor az öntudatot úgy jellemzik, mint az „Én”-nek önmaga által való tudatosítását, tehát mint az „Én” öntudatát. Ily módon az „Én” náluk eszmei, aktív, alkotó princípiumként jelenik meg.
Címkékálmok belső én éntudat filozófia misztikum önismeret öntudat teológia tudat tudomány