Jóval azelőtt, hogy igazán megtanulna rajzolni vagy írni, nagy örömét leli a kisgyermek a firkálásban és a festésben. Vonzó játék lesz neki, a színes kréta, az állványra állítható tábla. Adjunk a gyereknek olyan festéket, amit ujjaival kenhet és hagyjuk, hogy a saját elképzelései szerint csináljon pacákat a papírra, vagy mázolgasson az ujjával. A kisgyerek élvezi a zenét; már az újszülött is szívesen hallgatja, ha anyja énekel neki. Sok kisgyerek jóval korábban megtanulja kedvenc dalát, egy-egy gyermekverset, mint a beszédet. A nagyobbacska gyereknek vehetünk játék xilofont vagy játék zongorát. Biztassuk, hogy játsszon rajta, ilyenkor mi is vegyünk részt a mókában, táncoljunk vagy tapsoljunk a zene ütemére, énekeljük vele együtt a dallamot. Még mulatságosabbá tehetjük neki a játékot, ha mi kísérjük „felnőtt” hangszeren. A kisgyerek tanulását akkor segíthetjük helyesen, ha együtt csináljuk vele, amit tanul, ötleteket adunk neki, milyen új dolgot játszhat egy játékával és meg is mutatjuk neki. De ezt finoman, tapintatosan, ne erőszakosan tegyük. Döntse el ő, akarja-e azt játszani, amit javasolunk. Vállalkozzunk a játszótárs szerepére, amikor csak tehetjük, de csak addig, amíg a gyerek is akarja. A kisgyerek egyre hosszabb ideig tud koncentrálni, de még lehetnek nehézségei, ha valami bonyolult dologra kell összpontosítania. Tegyük egyszerűbbé neki a feladatot vagy segítsünk neki. Mutassuk meg, hogyan kell elvégezni a feladatot, így láthatja a célt, amelyre törekednie kell. Ha segítjük és biztatjuk, valószínűleg hosszabb ideig is tud céltudatosan törekedni a feladat véghezvitelére, mintha nem volnánk mellette. Így hozzásegítjük, hogy a sikerélmény jóleső érzését megismerje.