Mozi elődje

A mozgókép, mint olyan nem volt új. A 19. században a laterna magica nevű ős-vetítőgépet használó előadásokon is szerepeltek olyan festett csúsztatható képlemezek, amelyek a mozgás érzetét keltették. Összefűzött lapokra készített rajzsorozatok gyors pergetésével is elő kellett állítani mozgásélményt, és hasonló eredményt értek el az 1834-ben feltalált zootróp (vagy zoetróp) forgó hengerébe helyezett rajzokkal.
Eadweard Muybridge vágtató lovakat ábrázoló fényképei is mozgó képként működtek zootrópba, 1879 után pedig az általa feltalált zoopraxiszkóp üvegkoronájára téve. Az 1880-as évek végén feltalált tartós, emulzióval bevont celluloidfilm lehetővé tette a fényképészet és e korai technológiák egyesítését. Több feltaláló is dolgozott olyan kamerákon, amelyek képesek ismétlődően kinyitni és becsukni a gép zárszerkezetét.

1888-ban Thomas Alva Edison megtervezte kinetoscope nevű vetítőgépét, amelyet egyik alkalmazottja, William K. Dickson épített meg 1891-ben. A kinetoscope házi használatra készült: egyszerre csak egy ember nézhetett vele mozgóképeket. a dobozba kukucskálva. A Lumiére testvérek később e szerkezet alapján fejlesztették ki a saját cenématopgraphe-jukat, amely felvevő-, másoló, és vetítőgép volt egyben. A találmány elnevezését a görög kinema (mozgás) és graphein (írni) szavakból képezték. A Lumiére-féle kinematográffal – Edisonék kinetoszkópjával ellentétben – már nyilvános vetítéseket is lehetett tartani. A mozgókép viharos gyorsasággal terjedt világszerte, a bemutatókat a színházakban, nyilvános előadótermekben, vásártereken és mozgó kinematográfteherautókon tartották.

Sok filmkészítő azzal nyerte meg közönségét, hogy lefilmezte az embereket és a vetítés napján, aztán meghívta őket, hogy nézzék meg önmaguk aznap este. A témák között szerepeltek gyárkapu kiözönlő munkások, szurkolók a futballmeccsen sétálók a tengerparton. A brit Mitchell & Kenyon cég 1897 és 1913 között több száz ilyen filmet készített.

Ezek a nemrégiben előkerült és restaurált felvételek páratlan dokumentumai egy letűnt világnak, különösen, ha kézzel tekert vetítőgép eredeti, élethű sebességével vetítik le őket.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Daredevil, a fenegyerek (Daredevil – 2003)

Matt Murdock számára csak egyetlen egy ember fontos: az apja. Példaképként tekint a bokszoló édesapjára, …

Leave a Reply