A Károly körút és a Király utca sarkán található az híres, hírhedt épület, az Orczy ház, melynek bontásakor új épület emelésére kértek engedélyt. Ezt nem kapták meg, de a privát tőke megjelenésével a Főváros elérkezettnek látta a pillanatot az Erzsébet sugárút torkolatának megnyitására.
Nagyjából ebben az időben Károlyi István gróf, aki 21 éves volt ekkor és Károlyi Mihály unokaöccse elhatározta, hogy Földessy Géza segítségével majd ott színházat alapít. Így természetesnek tűnt az ötlet, hogy a Madách téren lévő mozit alakítják át színházzá. Újratervezésre sem idő, sem pénz, sem idő nem volt, de a bérlő személye ellen most nem merült fel kifogás, így a szűkös tér színpaddá változott át.
A Madách színház első előadása Móricz Zsigmond Kismadár című drámája volt, melynek főszerepét Dayka Margit játszotta. Az első évad fényét emelte, hogy a Nemzeti Színház is vendégeskedett az épületben. Az igazgató Pünkösti Andor volt, aki példának okáért filmíróként is bemutatkozott, a színház dramaturgja a később neves színháztörténészként ismert Staud Géza lett. Az állandó társulatot is Pünkösti szervezte meg, Greguss Zoltánt a Vígszínházból-, Várkonyi Zoltánt pedig a Nemzeti Színházból szerződtette.
Az új színház Pirandello IV. Henrik művével mutatkozott be, a címszerepet Várkonyi játszotta. A színház sorsa a háború ideje alatt szorosan összefügg a politikával, mivel magán színház, a hatalom nem tud úgy rátelepedni, mint az állami színházakra. Így lehetőség nyílik olyan színészek szerződtetésére, akik az állami színházban már nem szerepelhetnek. A hétvégeken bevezetik a munkáselőadásokat, leszállított jegyárakkal, valamint a fiatalok képzéséről is gondoskodnak, ezen munkában Várkonyi és Marton Endre is részt vállal. A következő évadban bebizonyosodott, hogy a háborús időkben is van szükség igazi irodalomra, hiszen Moliére Képzelt beteg című művét 255-ször játszották. Ám amikor már a Hamletet 102-szer eljátszották, politikai nézetek nyílt ütközőpontjává vált, ez ürügyet adott a színház és a színészek támadására. Amint a németek megszállják az országot, a színházat bezárják, Pünkösti öngyilkos lesz. Ekkortól kezdve fasiszta színház működött az épületben, Cselle LaJos vezetésével.
Utána eltelt több év, átszervezik a Madách társulatát, az igazgató ezentúl a Moszkvából hazatért Barta Zsuzsa, a színházat átköltöztetik az Izabella térre, ahol addig a Magyar Színház működött.
Mikor a Madách megkapja a Royal Orfeum épületét jelentős korszak veszi kezdetét. Az igazgató Ádám Ottó lesz, hozzá kötődik három évtized. Az akkori neves társulat tagjai voltak: Dayka Margit, Domján Edit, Kiss Manyi, Sulyok Mária, Ajtai Andor, Bessenyei Ferenc, Gábor Miklós. Szerepléseik ma is legendaként hatolnak az ember szívébe. 1983-tól 20 éven át itt lépett színpadra Hofi Géza is, Ádám Ottó nyugdíjba vonulásával a műsor végképp a bulvárirodalom felé tolódott.
2000-ben a nagy felújítás után külön feladat volt a Madách Kamara önállósodása és előkészítése.
2000-ben, a Madách Színház nagy felújítása után a fenntartó a színház igazgatójának feladatául jelölte meg a Madách Kamara önállósulásának előkészítését. Kerényi Imre igazgató felkért, hogy a színház leválásának folyamatát vigyem végig, mint a Madách Kamara művészeti vezetője.
2004-ben szakítottak a bulvárirodalom hagyományaival, a Madách Színház végérvényesen a zenei világ irányába fordult el, ekkor kezdeményezték a Madách kamara névváltoztatását, így 2009. október 12-én megalapult az önálló Örkény István Színház.
CímkékHofi Géza szereplései Magánszínház
Ezt mindenképpen olvasd el!
Lakner bácsi gyermekszínháza
A gyermekszínház gyermekszereplőkkel működő budapesti színház. A gyermekszínház története az 1920-as évekre nyúlik vissza, a …