
A gondolkodás és a beszéd szoros kölcsönhatásban fejlődik.Az általános iskola alsó tagozatának különösen nagy szerepe van a gyerekek beszédének kialakításában.Az iskolakezdéskor a gyermekek jelentős részénél számos beszédhiányosság tapasztalható, bár az óvoda figyelemre méltó tevékenysége miatt ez egyre csökkenő tendenciát mutat.A beszédfogyatékosság nagy része nem a logopédiára tartozó beszédhiba 8mint például a dadogás, raccsolás, pöszeség), hanem a hangok-szavak helytelen kiejtéséből, rossz légzéstechnikából adódik.Ezek közül a leggyakoribb kiváltó okok:
– A helytelen légzéstechnika ( mivel ennek fejlesztésével az iskoláskor előtt tudatosan nem foglalkoztak) – ez azt jelenti, hogy a gyermek a levegővel nem tud gazdálkodni, „ott, és akkor vesz levegőt, amikor az elfogy, amikor kifullad”).-Hangindításukra a végletesség jellemző – „vagy halkan, suttogva, vagy nagy hangerővel beszélnek”.-Artikulációjuk, hangsúlyozásuk, hanglejtésük helytelen (például hosszabb szöveg, vagy vers mondásakor „kántáló”).-Sok a helyes ejtési hiba, nyelvjárási hiba.A hosszú hangokat helytelenül megrövidítve – például „annál jobban” helyett „anál joban” vagy fordítva: a rövid hangot hosszan ejti, például „posta” helyett „pósta”.A nyelvjárásban például az ember=”embör”, néz=”níz”, ettem=”öttem”.De ugyanúgy gondot jelent a nemzetiségi tanulók és cigány tanulók beszédelterelése is.Ezek a tünetek az olvasásra történő áttérés során még tovább komplikálódnak.Ezért a beszédművelés legfontosabb fázisa egyénileg felmérni, megállapítani a tanulók beszédfejlettségi szintjét.
Kapcsolódó fórumok:
- szulinapi versek testveremnek
Hozzászólások (0)
Jelentkezz be, hogy hozzászólhass!
BejelentkezésMég nincs hozzászólás.
Legyél az első, aki hozzászól!