
Hogyan játssz Tiến Lên (Tien Len) — szabályok, példák és gyakorlati tippek
Alapok és felállás
Tiến Lên, gyakran „Thirteen” néven ismert, egy népszerű délkelet-ázsiai kártyajáték, amelyet általában négy játékos játszik egy 52 lapos paklival. Minden játékos 13 lapot kap. A cél: elsőként megszabadulni minden kártyádtól az asztalon sorra kerülő leosztásokban.
Kártyarangsor és színek
A lapok rangja a legalacsonyabbtól a legmagasabbig: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, J, Q, K, A, 2. A szín(ruha) sorrend, amely eldönti az azonos rangú lapok közötti győztest: treff (♣) < káró (♦) < kőr (♥) < pikk (♠). Tehát a pikk 2 a legerősebb egykártyás játék.
Kombinációk
Az asztalra különböző kombinációkat lehet letenni — mindig a már meglévő játékot kell felülütni azonos típusú, de magasabb értékű kombinációval.
- Egyedül (single): egyetlen lap.
- Pár (pair): két azonos rangú lap.
- Hármas (triple): három azonos rangú lap.
- Sor/egymást követő lapok (straight): legalább 5 egymást követő rangú lap (a 2 általában nem szerepelhet sorban, variánstól függ).
- Sor párokból (consecutive pairs): legalább 3 egymás utáni páros rang (pl. 5-5,6-6,7-7).
- Bomb: négy egyforma rangú lap — speciális, erősebb játékelem, amely sok szabályrendszerben bármilyen más játékelemet felülír.
Speciális szabályok (gyakori változat)
- A bomb (négy egyforma) legyőz bármilyen egyéni 2-est és általában más kombinációkat is — ez erősebb, mint a sima 2.
- A 2 gyakran nem része a soroknak vagy egymás követő pároknak.
- Az első körben gyakran az a játékos kezd, akinek a keze tartalmazza a treff 3-at (3♣). Ő köteles vagy egyedül, vagy bármely érvényes kombináció részeként kijátszani azt.
Játék menete — lépésről lépésre
Íme a tipikus játékfolyamat:
- Keverés és osztás: mindenki 13 lapot kap.
- Kevesebből indulás: akié a 3♣ kezdi az első leosztást.
- A kezdő tetszőleges legális játékkal indul (single, pár, sor stb.).
- A következő játékos vagy felüti a játékot nagyobb, azonos típusú kombinációval, vagy „passzol”.
- Amíg legalább egy másik játékos fel tudja ütni, a kör folytatódik. Ha mindenki passzol a legutolsó játékot tett játékos kivételével, akkor az utolsó játékos nyeri a kört és ő adja a következő kezdést.
- A kör addig tart, amíg valaki ki nem üríti a kezét; a játék véget ér, amikor az egyik játékosnak nincs lapja.
Gyakorlati példák
Példa 1 — Egyedül csatája:
- Játékos A kezd: 7♥.
- Játékos B feladja (passz), Játékos C kijátssza 7♠ (ugyanaz a rang, de magasabb szín), így ő nyeri a kört.
Példa 2 — pár és bomb:
- Játékos A kirak: 9♦, 9♣ (pár 9-es).
- Játékos B felüti: J♥, J♠ (pár J-kel).
- Játékos C nem tudja, passzol; Játékos D azonban kijátszik egy négyes bombot (pl. négy 6-os), és ezzel felülír bármilyen párt vagy akár 2-eseket is a legtöbb házirend szerint.
Tippek kezdőknek és taktikai megfontolások
- Rendezd a lapjaid rang szerint, és csoportosítsd a párokat, sorokat — könnyebb átlátni a lehetőségeket.
- Használj kis lapokat korán: az alacsony értékű kártyák gyors leadásával ritkíthatod a kézben maradó nehéz lapokat.
- Várj bombára: ha van bombod, ne használd el hamar; jó taktika egy ellenfél 2-esét vagy erős játékát így megtörni.
- Figyeld a passzokat: ha sokan passzolnak, valószínű hogy a mostani kombinációt nehéz felülütni — érdemes lehet „erősebben” játszani.
- Számolj: jegyezd meg, melyik magas rangok (különösen a 2-esek) már kijöttek; ez segít a stratégiai tervezésben.
„A legjobb győzelem gyakran az, ha időben elszabadítod a kombinációidat, nem pedig annak megőrzése, hogy egyszer mindenkit legyőzz.”
Bíbor szabályok és variációk
Több helyi változat is létezik: néhányan engedik, hogy a sorba 2 is bekerüljön; mások extra bombokat (pl. öt egymást követő pár) is elismernek. Mindig egyeztessetek a játékosokkal kezdés előtt a házirendről.
Használd a fenti lépéseket és tippeket többször lejátszott gyakorlópartikban, hogy megtanuld időzíteni a bombokat, kezelni a magas lapokat és felismerni, mikor kell agresszívan, illetve mikor passzívan játszani.
Hozzászólások (0)
Jelentkezz be, hogy hozzászólhass!
BejelentkezésMég nincs hozzászólás.
Legyél az első, aki hozzászól!