Az a gyermek, aki állati-természeti életfeltételek közé kerül, nem tanul meg emberi módra gondolkodni, noha lehetséges, hogy ezen feltételek között is sokkal eszesebben fog viselkedni, mint akár a legokosabb állatok, hiszen – a szülők génjeiben rögzítve – magával hozta az emberi nem egész történelmét.
Amikor a múlt századok materialistái az állatok és az ember élettevékenységét a géppel való analógia révén értelmezték, ezt koruk tudásszintje magyarázta. „Mivel a Lélek képességei oly mértékben függenek magának az agynak és az egész testnek felépítettségétől, hogy láthatólag ők azonosak azzal a felépítettséggel; íme egy jól megvilágított Gép!”
Az agy és a gép működési elveinek teljes azonosságát azonban ma is számos természetkutató vallja. Egyesek közülük úgy hiszik, hogy egyedül ez a megközelítés teszi lehetővé az idealista tudat-koncepciók cáfolatát.
Wiener szavaival elmondhatjuk, hogy a technika bálványozásának pszichológiája gyakran szüli azt az illúziót, mintha egy magasan matematizált világban kevesebb találékonyságra lenne szükség, mint korunkban; akik elfogadják ezt a téveszmét, abban reménykednek, hogy az automaták világa majd magára vállalja szellemi munkánk legnehezebb részét – akárcsak az a görög filozófus, akiből római rabszolga lett, és így ura helyett kényszerült gondolkodni. Ez az elképzelés azonban tarthatatlan. „Adjátok meg az embernek, ami az emberé, és a számítógépnek, ami a számítógépé. Úgy tűnik, ez az egyedüli értelmes és elfogadásra méltó magatartás mindazokban az esetekben, amikor embereket és számítógépeket együtt alkalmazunk valamely közös vállalkozás céljaira.”
Címkékálmok belső én éntudat filozófia misztikum önismeret öntudat teológia tudat tudomány
Ezt mindenképpen olvasd el!
Betegségek a kullancstól
A kullancsok állttal terjesztett két legismertebb betegség a Lyme-kór és az agyhártya- és agyvelőgyulladás. A …