Hogyan mérjük le a kerékpár vázméretét helyesen

A megfelelő kerékpárméret fontossága

A kerékpárvásárlás egyik legkritikusabb, mégis leggyakrabban elhanyagolt szempontja a megfelelő vázméret kiválasztása. Sokan esnek abba a hibába, hogy csak a kerékpár színét, márkáját vagy a váltórendszer típusát nézik, pedig a kényelmes és hatékony tekerés alapja a testalkatunkhoz tökéletesen illeszkedő váz. Egy túl nagy vagy túl kicsi kerékpár nem csupán kényelmetlen, de hosszú távon komoly egészségügyi problémákhoz, például hát-, nyak- és térdfájdalmakhoz vezethet. A helyes méret biztosítja az optimális erőátvitelt, javítja a kerékpár irányíthatóságát és magabiztosságot ad, legyen szó egy gyors országúti edzésről, egy technikás erdei ösvényről vagy egy laza városi közlekedésről.

Az alapvető mérések: mit és hogyan mérjünk?

A vázméret meghatározásához nem elég csupán a testmagasságunkat ismerni. Több specifikus mérésre van szükség, mind a saját testünkön, mind a kerékpáron. Ezek közül a legfontosabb a belső lábhossz, amely a legtöbb méretezési formula alapját képezi.

A belső lábhossz (inseam) pontos meghatározása

Ez a legfontosabb adat, amit magunkon kell lemérnünk. Fontos, hogy ne keverjük össze a nadrágoknál használt belső szárhosszal, mivel ez a mérés egészen a medencecsontig tart. A pontos méréshez kövesse az alábbi lépéseket:

  • Álljon mezítláb egy falhoz, a sarkai érjenek a falhoz, a lábai pedig legyenek körülbelül 15-20 cm távolságra egymástól.
  • Vegyen a kezébe egy keményfedeles könyvet vagy egy vízmértéket.
  • Helyezze a könyvet a lábai közé, és húzza fel határozottan egészen az ágyékáig, mintha a kerékpár nyergén ülne. A könyv gerince legyen párhuzamos a padlóval.
  • Kérjen meg valakit, hogy egy mérőszalaggal mérje le a távolságot a könyv felső éle és a padló között. Ha egyedül végzi a mérést, jelölje be a falon a könyv tetejét egy ceruzával, majd mérje le a távolságot a jeltől a padlóig.
  • Ezt a centiméterben kapott értéket nevezzük belső lábhossznak vagy inseam-nek.

Az átlépési magasság (standover height) ellenőrzése

Az átlépési magasság a váz felsőcsövének a földtől mért távolsága, nagyjából a cső közepénél. Ez a méret azért fontos, mert biztonsági teret kell hagyni a teste és a váz között, amikor megáll és a lábaival a földön támaszkodik. A szabály egyszerű: álljon a kerékpár fölé terpeszállásban, mindkét lábával a földön. A váz felsőcsöve és az ágyéka között legalább 2-5 cm (kb. 1-2 hüvelyk) helynek kell lennie. Mountain bike-ok esetében, ahol gyakran kell hirtelen letenni a lábunkat egyenetlen terepen, ez a távolság lehet nagyobb is, akár 5-10 cm.

A váz mérete: a nyeregvázcső hossza

Hagyományosan a kerékpárok méretét a nyeregvázcső hosszával adják meg, centiméterben (országúti, trekking) vagy hüvelykben (MTB). Ezt a távolságot a hajtómű középpontjától (bottom bracket) a nyeregvázcső tetejéig mérik. Ez egy jó kiindulási alap, de önmagában nem mindig elegendő, különösen a modern, lejtős felsőcsővel (sloping) rendelkező vázak esetében, ahol a tényleges és az effektív (vízszintes) csőhossz eltérhet.

A kényelem kulcsa: a felsőcső hossza és az elérés (reach)

Míg a nyeregvázcső a lábak helyzetét határozza meg, a felsőcső hossza a felsőtest pozícióját befolyásolja. Egy túl hosszú felsőcső túlságosan nyújtott testhelyzetet eredményez, ami hát- és vállfájdalmakhoz vezethet. Egy túl rövid felsőcső pedig görnyedt, kényelmetlen tartást okoz. A modern geometriáknál egy még pontosabb adat az úgynevezett reach (elérés), ami a hajtómű középpontjának vízszintes távolsága a kormánycsapágy közepétől. Ez az adat segít leginkább összehasonlítani a különböző márkájú és geometriájú vázak valódi méretét.

Kerékpártípusok és a méretezésük közötti különbségek

A különböző kerékpártípusok eltérő testhelyzetet és felhasználási módot igényelnek, ezért a méretezési logikájuk is más.

Országúti kerékpárok

Itt a hatékony, aerodinamikus testhelyzet a cél. Az átlépési magasságnál kisebb, kb. 2-4 cm-es rés is elegendő. Egy általános ökölszabály szerint a vázméretet úgy kaphatjuk meg, ha a centiméterben mért belső lábhosszunkat megszorozzuk 0,67-tel. Például egy 82 cm-es belső lábhossz esetén: 82 cm * 0,67 = 54,94 cm. Ebben az esetben egy 54-es vagy 55-ös méretű váz lesz a megfelelő kiindulópont.

Mountain bike-ok (MTB)

A terepen való biztonságos mozgás miatt itt nagyobb átlépési magasságra van szükség (5-10 cm vagy több). A méretezés gyakran nem centiméterben, hanem S, M, L, XL jelöléssel történik, vagy hüvelykben (15", 17", 19" stb.). A gyártók mérettáblázatai itt különösen fontosak, mivel a geometriák nagyon eltérőek lehetnek a felhasználás céljától (cross-country, trail, enduro) függően.

Hibrid és városi kerékpárok

Ezeknél a kényelmes, egyenesebb testtartás a lényeg. A méretezés az országúti és az MTB között helyezkedik el. Gyakran használják az országútihoz hasonló számítási módot, de egy kicsit kisebb szorzóval (pl. 0,65), vagy az MTB-knél megszokott S/M/L jelölést. Az átlépési magasságnál a 3-6 cm-es tartomány az ideális.

Gyakorlati tippek és a mérettáblázatok használata

A számítások és mérések kiváló kiindulási alapot adnak, de néhány további lépés elengedhetetlen a tökéletes választáshoz.

Mindig ellenőrizze a gyártó specifikus mérettáblázatát! Minden márkának és modellnek lehetnek egyedi geometriai sajátosságai. A gyártói weboldalakon általában részletes táblázatokat talál, amelyek testmagasság és belső lábhossz alapján adnak ajánlást.

Ha lehetséges, mindig próbálja ki a kerékpárt vásárlás előtt. Egy rövid tesztkör során azonnal kiderül, hogy kényelmes-e a testtartás, eléri-e kényelmesen a kormányt, és magabiztosan tudja-e irányítani a biciklit. Ne feledje, hogy a finomhangolás (az ülés magasságának és pozíciójának beállítása, a kormányszár cseréje) sokat javíthat a kényelmen, de csak akkor, ha az alap, vagyis a vázméret megfelelő. Ha két méret között hezitál, az általános tanács az, hogy a sportosabb, agilisabb kerékpározáshoz a kisebbiket, míg a stabilabb, túrázósabb felhasználáshoz a nagyobbikat válassza.

Hozzászólások (0)

Jelentkezz be, hogy hozzászólhass!

Bejelentkezés

Még nincs hozzászólás.

Legyél az első, aki hozzászól!