A marketing mix elnevezésű marketing tevékenységet az azt alkotó elemek angol elnevezéséből 4P – rendszernek is nevezzük.
Egyes vállalatoknál ez kiegészül 5P – rendszerré, valamint a multinacionális vállalatok esetében már 6P – ről beszélhetünk.
Alapvetően az eszközrendszer részét képezi a termék ( Produkt ) , az ár ( Price ) , az értékesítési csatorna ( Place ) , a piacbefolyásolás és marketingkommunikáció ( Promotion ) . Ez egészül ki a személyes eladással ( Personal Selling ) és a sajtóval ( Publicity ) .
A megfelelő termékpolitika kialakításának három dimenziója létezik; a termékszerkezet, a termék életciklusa valamint a termék bemutatása. Ez utóbbi a többi terméktől való megkülönböztető ismérveinek, minőségének, választékának, márkájának, címkéjének, csomagolásának bemutatását jelenti.
A termék árának meghatározásakor mind a ráfordított költségeket, mind a piaci kínálatot és keresletet figyelembe kell venni. A kereslet elemzés különféle piackutatási módszerek, esetleges nyereményjátékok közbeiktatásával történik leggyakrabban.
Az értékesítési csatorna több elemből tevődik össze, míg a termék a termelőtől a fogyasztóig eljut. A közvetlen értékesítésen felül közbeiktathatóak nagykereskedők, közvetítők valamint kiskereskedők is. Nem elhanyagolhatóak ezen a szinten a pénzintézetek, melyek fontos szerepet játszanak az átutalások, kötelezettségek teljesítésének területén.
A termék fogyasztóhoz való eljutásának ösztönzését szolgálja a piacbefolyásolás is. A reklámozás számtalan fajtája, a személyes eladás, az eladásösztönző fogások valamint a PR szolgálják a vállalatok promóciós céljait. A PR szolgál arra, hogy a vállalat kedvező színben tűnjön fel a vásárlók valamint a piac többi szereplője előtt.
A marketing mix azonban csak abban az esetben éri el célját, ha a termékre valóban létezik adott piacon fizetőképes kereslet, és ezáltal a vállalat jövedelmezőséget ér el.
Címkékár értékesítés jövedelmezőség kereskedelem marketing reklám termék
Ezt mindenképpen olvasd el!
Milyen előnyei vannak az Affiliate programban való részvételnek?
Az internetes kereskedelemben az Affiliate partneri programok továbbra is hódítanak a kereskedők és a weblaptulajdonosok …