A gyújtótekercs tesztelése házilag: lépésről lépésre útmutató

A gyújtótekercs tesztelése házilag: lépésről lépésre útmutató

A gyújtótekercs hibájának jelei

Mielőtt nekilátnánk a méréseknek, fontos felismerni azokat a tüneteket, amelyek egy meghibásodott gyújtótekercsre utalhatnak. Ha az alábbiakat tapasztalja, nagy eséllyel a gyújtásrendszerrel lesz probléma:

  • Egyenetlen alapjárat: A motor remeg, rázkódik, mintha kihagyna egy-egy ütem.
  • Motorrángatás gyorsításkor: Terhelés alatt a motor megtorpan, rángat, nem adja le a teljesítményt.
  • Indítási nehézségek: Az autó nehezen vagy egyáltalán nem indul, különösen hideg, párás időben.
  • Megnövekedett üzemanyag-fogyasztás: A tökéletlen égés miatt a motor több üzemanyagot használ a megszokottnál.
  • Kigyulladó „Check Engine” lámpa: A motorvezérlő egység (ECU) érzékeli a gyújtáskimaradást (misfire) és hibakódot tárol. A P0300-tól P0312-ig terjedő hibakódok jellemzően gyújtáskimaradásra utalnak.

Előkészületek és biztonsági intézkedések

A gyújtásrendszeren végzett munka nagyfeszültséggel jár, ezért a biztonság elsődleges. Mielőtt bármihez is hozzákezdene, tartsa be a következőket:

  • Áramtalanítsa a rendszert: Mindig kösse le az akkumulátor negatív saruját! Ez megakadályozza a véletlen rövidzárlatot és az elektromos alkatrészek sérülését.
  • Hagyja lehűlni a motort: Soha ne dolgozzon forró motoron. A kipufogórendszer és a motorblokk súlyos égési sérüléseket okozhat.
  • Készítse elő a szerszámokat: Szüksége lesz egy digitális multiméterre, egy dugókulcs-készletre a tekercs leszereléséhez, esetleg egy szikrateszterre, valamint védőkesztyűre.
  • Azonosítsa a gyújtótekercset: A tekercs helye és típusa autónként eltérő lehet. A régebbi modellekben egyetlen központi tekercs található, amely gyújtáskábeleken keresztül osztja el a szikrát. A modernebb járművekben hengerenkénti (Coil-on-Plug, COP) tekercseket vagy gyújtóhidat (coil pack) alkalmaznak, amelyek közvetlenül a gyertyákra vannak szerelve. A pontos helymeghatározáshoz használja a járműve szervizkönyvét.

A gyújtótekercs tesztelése multiméterrel

A multiméteres ellenállásmérés a leggyakoribb és legbiztonságosabb módszer a gyújtótekercs állapotának felmérésére. Ezzel a tekercselések szakadását vagy rövidzárlatát tudjuk kimutatni. A méréshez a tekercset le kell szerelni a motorról.

Az elsődleges tekercs ellenállásának mérése

Az elsődleges (primer) tekercs az alacsony feszültségű kör, amely az akkumulátortól kapja az áramot. A mérés menete a következő:

  1. Állítsa a multimétert ellenállásmérés (Ω) üzemmódba, a legalacsonyabb méréshatárra (pl. 200 Ohm).
  2. Azonosítsa a tekercs alacsony feszültségű csatlakozóit. Ezek általában a pozitív (+) és negatív (-) jelölésű érintkezők. Hengerenkénti tekercseknél ez 2 vagy 3 lábú csatlakozót jelent. A pontos kiosztáshoz elengedhetetlen a szervizkönyv vagy egy kapcsolási rajz.
  3. Érintse a multiméter mérőcsúcsait a pozitív és negatív érintkezőkhöz. A polaritás ennél a mérésnél nem számít.
  4. Olvassa le az értéket. Egy jó elsődleges tekercs ellenállása nagyon alacsony, jellemzően 0.4 és 2.0 Ohm között van. Ha a multiméter 0-t (vagy ahhoz nagyon közeli értéket) mutat, az rövidzárlatra utal. Ha „OL” (Open Line) vagy végtelen ellenállást jelez, akkor a tekercs szakadt.

A másodlagos tekercs ellenállásának mérése

A másodlagos (szekunder) tekercs hozza létre a gyújtógyertyához szükséges magas feszültséget.

  1. Állítsa a multimétert egy magasabb ellenállásmérési tartományba (pl. 20k Ohm vagy 20 000 Ω).
  2. Érintse az egyik mérőcsúcsot a tekercs pozitív (+) alacsony feszültségű érintkezőjéhez, a másikat pedig a nagyfeszültségű kimenethez (ahová a gyertyapipa vagy a gyújtáskábel csatlakozik).
  3. Olvassa le az értéket. A másodlagos tekercs ellenállása jóval magasabb, általában 6 000 és 15 000 Ohm (6-15 kOhm) között van. Az autóspecifikus, pontos értékeket mindig a szervizkönyv tartalmazza.
  4. A 0-hoz közeli érték itt is rövidzárlatot, a végtelen ellenállás pedig szakadást jelez. Bármely, a gyári tűréshatáron kívül eső érték a tekercs hibájára utal.

A szikra ellenőrzése (dinamikus teszt)

Az ellenállásmérés nem mindig mutatja ki a hibát, különösen, ha a tekercs csak terhelés alatt vagy felmelegedve hagy ki. Ilyenkor egy dinamikus tesztre van szükség, amely működés közben vizsgálja a szikraképzést.

A szikrateszter használata

Ez a legbiztonságosabb és legprofesszionálisabb módszer a szikra ellenőrzésére. A szikrateszter egy egyszerű eszköz, amelynek állítható a szikraköze, így szimulálja a hengerben uralkodó körülményeket.

  • Szerelje le a gyújtótekercset a gyertyáról.
  • Csatlakoztassa a szikratesztert a tekercs kimenetére, a másik végét pedig testelje le a motor fém részén.
  • Kérjen meg valakit, hogy indítózzon a motorral néhány másodpercig.
  • Figyelje a szikrát a teszteren. Egy erős, kékesfehér szikra a jó. Ha a szikra gyenge, sárgás-narancssárga, vagy egyáltalán nincs, akkor a gyújtótekercs vagy a vezérlése hibás.
Figyelem: Soha ne indítózzon úgy, hogy a nagyfeszültségű kimenet nincs csatlakoztatva sem gyertyához, sem teszterhez! Ez a tekercs belső meghibásodásához vagy a motorvezérlő egység károsodásához vezethet.

Gyakori hibák és további tippek

Előfordulhat, hogy a gyújtótekercs a mérések alapján jónak tűnik, de a motor továbbra is hibásan működik. Ilyenkor érdemes a következőket is ellenőrizni:

  • Gyújtógyertyák és gyújtáskábelek: Egy elhasználódott, kormos gyertya vagy egy sérült szigetelésű gyújtáskábel is okozhat gyújtáskimaradást.
  • Csatlakozók és vezetékek: Vizsgálja meg a tekercs elektromos csatlakozóját. A korrózió, a laza érintkezés vagy a sérült vezeték ugyanazokat a tüneteket produkálja, mint egy rossz tekercs.
  • Hőfüggő hiba: Néhány tekercs csak akkor hibásodik meg, amikor a motor eléri az üzemi hőmérsékletet. Ezt nehéz kimérni. Ha a hiba csak meleg motornál jelentkezik, gyanakodjon erre. Ilyenkor a próba-csere módszer lehet a megoldás.
  • Konkrét példa: Egy 1.4-es benzines, 2010-es évjáratú Volkswagen Golf esetében a hengerenkénti tekercsek másodlagos ellenállása jellemzően 7-9 kOhm között van. Ha ennél jelentősen eltérő értéket mérünk, az már gyanúra ad okot, még akkor is, ha van szikra.

A gyújtótekercs tesztelése alapvető diagnosztikai lépés, amely sok fejfájástól kímélheti meg az autótulajdonost. A pontos mérésekhez és a helyes értelmezéshez azonban mindig a jármű specifikus szervizdokumentációja nyújtja a legmegbízhatóbb alapot.

Hozzászólások (0)

Jelentkezz be, hogy hozzászólhass!

Bejelentkezés

Még nincs hozzászólás.

Legyél az első, aki hozzászól!