Hólánc felszerelése lépésről lépésre: Útmutató a biztonságos téli vezetéshez

Hólánc felszerelése lépésről lépésre: Útmutató a biztonságos téli vezetéshez

A hólánc kiválasztásának alapjai

A tél beköszöntével a havas, jeges utak komoly kihívás elé állítják a járművezetőket. Ilyenkor a legjobb téli gumi sem mindig nyújt elegendő tapadást, különösen hegyvidéki utakon vagy hirtelen lezúduló, nagy mennyiségű hó esetén. A hólánc használata ilyenkor nem csupán javasolt, de számos európai országban, például Ausztriában bizonyos útszakaszokon kötelező is. A megfelelő hólánc kiválasztása és felszerelésének ismerete elengedhetetlen a biztonságos téli közlekedéshez.

Mire figyeljünk vásárláskor?

A hólánc vásárlása előtt több fontos szempontot is figyelembe kell venni, hogy a kiválasztott termék tökéletesen illeszkedjen az autónkra és maximális biztonságot nyújtson.

  • Gumiabroncs mérete: Ez a legkritikusabb adat. A gumiabroncs oldalfalán található számsor (pl. 205/55 R16) pontosan meghatározza a szükséges lánc méretét. A nem megfelelő méretű lánc nemcsak hatástalan, de kárt is tehet a gumiabroncsban vagy a jármű futóművében.
  • Hajtás típusa: A hóláncot mindig a hajtott kerekekre kell felszerelni. Elsőkerék-meghajtású autóknál az első, hátsókerék-meghajtásúaknál a hátsó kerekekre. Összkerékhajtás (4x4) esetén a jármű kézikönyve ad iránymutatást, de általános szabályként az első tengelyre szerelés javasolt a jobb kormányozhatóság érdekében.
  • Kerékív és futómű közötti hely: Modern autóknál, különösen a nagyobb felnikkel és sportfutóművel szerelteknél, rendkívül szűk lehet a hely a gumiabroncs és a karosszériaelemek (sárvédő, lengéscsillapító) között. Vásárlás előtt ellenőrizzük a jármű kézikönyvét, amely gyakran meghatározza a használható láncok maximális szemvastagságát (pl. 9 mm vagy 7 mm). A túl vastag lánc beleérhet a fékcsövekbe vagy az ABS-szenzorok vezetékeibe, súlyos károkat okozva.
  • Lánctípusok: A hagyományos, létraszerű láncok alapvető tapadást biztosítanak, de a rombusz- vagy X-mintázatú láncok sokkal jobb oldalirányú tartást és egyenletesebb futást garantálnak. Léteznek önfeszítő modellek, amelyek a felszerelés után automatikusan megfeszülnek, és manuális feszítést igénylő típusok. Az előbbiek kényelmesebbek, de drágábbak lehetnek.

Felkészülés a hólánc felszerelésére: Ne a hóviharban kezdjük!

A leggyakoribb hiba, amit az autósok elkövetnek, hogy csak akkor veszik elő a hóláncot, amikor már elakadtak a hóban. A hólánc felszerelését érdemes otthon, nyugodt körülmények között, száraz garázsban vagy beállón begyakorolni. Így éles helyzetben, hidegben, esetleg sötétben is magabiztosan és gyorsan el tudjuk végezni a műveletet.

Az előkészítő csomag tartalma

A sikeres és viszonylag kényelmes felszereléshez érdemes egy kis „túlélőcsomagot” összeállítani és a hólánc mellett tartani az autóban:

  • Vízhatlan alátét vagy kartonlap: Ezen térdelve elkerülhetjük, hogy a ruhánk átázzon és piszkos legyen.
  • Erős, vízálló kesztyű: Megvédi a kezünket a hidegtől, a kosztól és az éles fémalkatrészektől.
  • Fejlámpa vagy zseblámpa: A hóláncot gyakran rossz látási viszonyok között, sötétben kell felszerelni.
  • Láthatósági mellény: Növeli a biztonságot, ha az út szélén kell dolgoznunk.
  • Törlőkendő vagy papírtörlő: A munka végeztével letörölhetjük a kezünket.

A hólánc felszerelésének lépésről lépésre útmutatója

Mielőtt nekilátnánk, mindig húzódjunk le egy biztonságos, lehetőleg sík helyre, kapcsoljuk be a vészvillogót, és húzzuk be a rögzítőféket!

1. lépés: A lánc kibogozása és előkészítése

Vegyük ki a láncot a táskájából, és terítsük ki a földre. Alaposan ellenőrizzük, hogy sehol sincs megcsavarodva vagy összegubancolódva. A legtöbb modern hólánc színkódolt alkatrészekkel rendelkezik, ami nagyban megkönnyíti az eligazodást. Jellemzően a piros elemeket kell először összekapcsolni.

2. lépés: A lánc elhelyezése a kerék mögött

A kibogozott láncot a belső merevítő karikánál vagy kábelnél fogva csúsztassuk be a kerék mögé. Ha első kerekekre szerelünk, érdemes a kormányt teljesen kifordítani, így több helyünk lesz dolgozni. A kerék mögött húzzuk fel a karikát, és a kerék tetejénél kapcsoljuk össze a két végét. Ezzel a lánc „nyakörvként” rögzül a kerék belső oldalán.

3. lépés: A láncháló ráigazítása a gumiabroncsra

Az összekapcsolt belső karikáról lógó lánchálót egyenletesen terítsük el a gumiabroncs futófelületén. Ügyeljünk rá, hogy a lánc ne akadjon el sehol, és szépen rásimuljon a gumira. Ezt követően kapcsoljuk össze a külső oldalon található fő, általában szintén színnel jelölt, összekötő elemet.

4. lépés: Az első feszítés és a jármű mozgatása

Miután a lánc minden fő eleme a helyén van, húzzuk meg a feszítőláncot, amennyire kézzel lehetséges, és akasszuk be a rögzítőelembe. A lánc ekkor még valószínűleg laza lesz. Óvatosan guruljunk előre vagy hátra az autóval körülbelül 1-2 métert (fél kerékfordulatnyit). Ez a mozgás segít, hogy a lánc tökéletesen a helyére igazodjon a gumiabroncson.

5. lépés: A végső, utólagos feszítés

Álljunk meg, húzzuk be újra a rögzítőféket. Szálljunk ki, és ellenőrizzük a láncot. Most már sokkal feszesebbre tudjuk húzni a feszítőláncot. A megfelelően megfeszített hólánc szorosan rásimul a gumira, nem lötyög, és kézzel mozgatva is csak minimális holtjátéka van. A feleslegesen lógó feszítőláncot rögzítsük a hozzá tartozó gumikampóval vagy műanyag rögzítővel, nehogy a kerék forgása közben csapdosni kezdjen.

Tudnivalók a hólánccal való közlekedésről és a leszerelésről

A sikeres felszerelés csak a munka fele. A hólánccal való közlekedés is különös figyelmet igényel.

Vezetési tanácsok hólánccal

A legfontosabb szabály, hogy a hólánccal felszerelt járművel soha ne lépjük túl az 50 km/h sebességet! A nagyobb sebesség a lánc és a jármű károsodásához vezethet. Vezessünk egyenletesen, kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat, a padlógázt és a satuféket. Ha furcsa, csattogó-csapkodó hangot hallunk, azonnal álljunk meg, mert a lánc valószínűleg meglazult vagy elszakadt. Amint hó- és jégmentes útszakaszra érünk, a lehető leghamarabb szereljük le a láncokat, mert a száraz aszfalton való használat rendkívül gyorsan tönkreteszi őket és az utat is károsítja.

A hólánc leszerelése és tárolása

A leszerelés lényegében a felszerelés fordítottja. Először oldjuk a feszítőláncot, majd akasszuk ki a külső és végül a belső összekötő elemeket. Terítsük a láncot a földre az autó mellé, majd óvatosan guruljunk le róla. Mielőtt elcsomagolnánk, erősen ajánlott a láncot megtisztítani a sós hólétől és sártól, majd hagyni teljesen megszáradni. Az alapos karbantartás megakadályozza a rozsdásodást, így a hólánc a következő szezonban is megbízhatóan fog szolgálni.

Hozzászólások (0)

Jelentkezz be, hogy hozzászólhass!

Bejelentkezés

Még nincs hozzászólás.

Legyél az első, aki hozzászól!