A kisgyerek szókincse folyamatosan bővül. Azokat a szavakat tanulja meg leghamarabb, amelyek mindennapi életében előfordulnak: személyek, állatok, ételek és a nap közben látott ás tárgyak neveit. A legelső szavak között sok állat neve szerepel kacsa, kutya, cica, ló, csacsi, boci és jelöli azt is, milyen hangot adnak. Tudja a legkedvesebb játékai nevét. ahhoz, hogy kívánságait közölhesse velünk, olyan szavakra is szüksége van, mint igen, nem, föl, le, még, ki, be satöbbi. Némelyik kisgyerek rögtön sok szót használ, mihelyt megszólal, de az az általánosabb, hogy havonta 1-3 újszót sajátít el. Mire eléri a két éves kort, körülbelül 200 szót tud. A beszéd használatát a megértésnek kell megelőznie. A másfél éves kisgyerek sokkal többet megért mások beszédéből, mint szókincse alapján hinnénk. Lássuk el minél több információval. Beszéljünk a gyerekhez minél többet és közben mindig nézzünk rá. A könnyebb megértés kedvéért arckifejezés és kézmozdulatok segítségével játsszuk is el, amit mondunk, szavainkat kísérjük olyan cselekvéssel, amelyben a gyerek is részt vesz: „Most rád adom a kabátodat”, „Most leveszem a cipőmet”. A kisgyerek könnyebben megérti, hogy a beszélgetés kétirányú folyamat, ha röviden, egyszerű mondatokban beszélünk hozzá és neki is alkalmat adunk arra, hogy részt vegyen a társalgásban, ő is közölje mondanivalóját. Amikor beszélünk hozzá, tegyünk fel kérdéseket neki időnként, amelyek válaszra késztetik. Növeljük az önbizalmát, ha bátorítjuk arra, hogy idegenekkel beszélgessen és közben „tolmácsolunk” neki. Így könnyebben leküzdi a zavarát és megpróbálkozik a társalgással.