A dánokról az a kép él bennünk, hogy északi nép lévén hideg, kimért emberek. Aki látott már akár egyetlen dán drámát az viszont tudja, hogy hatalmas pofonokat osztogatva képesek vászonra vinni a tabunak számító témákat. Hétköznapinak mondható történetek elevenednek meg szemünk előtt, és repítenek el minket legmélyebb félelmeinkhez, gondolatainkhoz. A Jelenetek két házasságból című filmben két baráti házaspár tagjai egymásba szeretnek, vagy lehet csak azt hiszik, robbantsanak-e, vagy-sem? Túllehet-e vajon élni, ha a legjobb barátnőjével csalja meg az embert a férje, és mi történik utána. Nem egyszerű történet, de bárkivel megtörténhet.
A legjobb idegennyelvű filmnek járó díjat 2011-ben a Golden Globe, és az Oscar gálán is Susanne Bier vihette haza az Egy jobb világ című nagyszerű drámáért. A történetben emberségből kaphatunk továbbképzést dán módra. Számtalan morális kérdést feszeget az írónő a filmben, és közben a film pereg mi pedig hol kapkodjuk a fejünket, hol éppen tátjuk a szánkat, hogy ezt a témát így is meglehet mutatni. Napjainkban vajon megtudjuk-e őrizni lelki értékeinket, erőnket, miközben folyamatosan kapjuk az élettől a próbatételeket, és a pofonokat. Az ember lelke mélyén tudja, hogy az agresszióra nem jó válasz az agresszió, mégis olyan nehéz ez a mindennapokban. Az ilyen filmek után az ember hajlamos elgondolkodni önmagán, a világán, a világon, és ez jó dolog. Egyetlen probléma van ezekkel a filmekkel, hogy kevés emberhez jutnak el ezek a remekművek, pedig a dán drámákban életerő van, és az mindig kell.
Ezt mindenképpen olvasd el!
Daredevil, a fenegyerek (Daredevil – 2003)
Matt Murdock számára csak egyetlen egy ember fontos: az apja. Példaképként tekint a bokszoló édesapjára, …