A mitológiai Mahásivarátri alkalmával Síva előadja a teljes megértés, a megvilágosodás,az önfelismerés táncát. Ebben a táncoló helyzetben Síva neve: Natarádzsa. A tánc a teljes önfelismerés felett érzett extatikus örömöt szimbolizálja. Olyan állapot ez, amelyben az Én túllépett az ember három tudatállapotán, a mélyalvás, az alvás és az ébrenlét tudati állapotain. …
Érdekel a cikk folytatása? »A hinduizmus- Síva
Síva az isteni szentháromság, Isvara, a Trimurti egyik (sorrendben utolsó) alakja. Két attribútummal látja el a hindu hagyomány, ő a pusztító, de egyben a megújító is. Síva feleségének neve Umá. Umá a prakritit, az anyagot, az anyagvilágot, a mulandó természetű anyagot jelképezi. Síva házassága azt szimbolizálja, hogy a pusztítás csak …
Érdekel a cikk folytatása? »A hinduizmus-Vishnu
Vishnu, Isvara, az isteni hármasság középső alakja, a fenntartó. A két másik erő a teremtés és a pusztítás között a világ megnyilvánult létezésének, változásának erejét testesíti meg. Ő a megőrző, az óvó princípium. Vishnu felesége Lakshmi, a gazdagság istennője. Ennek jelképes értelme: a fenntartás, az eltartás, az életben tartás velejárója …
Érdekel a cikk folytatása? »A hinduizmus-Brahmá
Brahmá a Trimurti, Isvara első megnyilvánulása, a teremtő. A megnyilvánult világ kettőssége a megnyilvánulatlan Brahmanból származik. Brahmá a teremtéssel, a kettősség megalkotásával feladatát bevégzi és visszahúzódik mindaddig,, míg egy új teremtés hajnalán ismét meg nem nyilvánul. Brahmát általában négy fejjel ábrázolják, amint egy lótuszvirágon ül. Négy karja van. Egyik kezében …
Érdekel a cikk folytatása? »A hindu szimbolumokról
Az ősi hindu írások és szokások érdekes keverékei a Védánta bölcseletben kiteljesedett, kifinomult gondolati rendszernek, de legrégebbi változataik tartalmaznak mai szemmel nézve primitív, fétisimádathoz hasonló elemeket is. Ezek a legmagasabb bölcselet szigorúan egyszerűsített megjelenései, melyek a hétköznapi, képzetlen, iskolázatlan, tudatlan emberekhez szólnak, elsősorban közvetett szimbólumok formájában. A szimbólumok a mai …
Érdekel a cikk folytatása? »A hinduizmus-Isvara az isten
A Brahman ősokának legfelsőbb egyéniesült része a már tudatában is egy,a legmagasabban fejlett én – tehát megbontja ezzel a kettősség nélküliség megfogalmazhatatlan állapotát – ezt az állapotot nevezzük Istennek, szanszkrítul Isvarának. Az indiai gondolkodás Isvara megnyilvánulását hármasnak látja, melynek oka azonban: egy. Így az isteni hármasság elkülönülése: • A teremtő …
Érdekel a cikk folytatása? »