Ebben az évben, de főleg a harmadik év második felében, nagy változás figyelhető meg a gyerek ismeretszerzésének módjában. Egy- és kétéves kora között a kisgyerek különálló dolgokat és eseményeket ismert meg, a tapasztalatokat egyenként szerezte, de csak ritkán fordult elő, hogy mindezt összefüggésbe hozta volna. A harmadik évben a gyerek …
Érdekel a cikk folytatása? »A 2-3 éves gyermek értelmi fejlődése
A 2 és negyed éves gyermek, boldog, ha engedjük, hogy segítsen: elrámolja a játékait, segít teríteni, odahozza nekünk, amit kérünk. Meg tudja mondani a keresztneve mellett akár a vezetéknevét is. Tud vízszintes és függőleges vonalakat húzni, számos gyakran használt tárgy nevét már ismeri. A kisfiú már foglalkozik a nemi szervével …
Érdekel a cikk folytatása? »Tanulás és beszéd
A beszéd megtanulása az egyik legfontosabb szellemi tevékenység, sok más ismeret elsajátításának alapfeltétele. A baba kezdetben nem szavakkal közli mondanivalóját, hanem sírással. Az első beszélgetés eszköze a mosoly, később bólogat is. Némelyik baba fejbiccentéssel köszön meg valamit, később odaáll a mellé, amit meg szeretne kapni, kiabálni kezd, hogy figyeljünk rá, …
Érdekel a cikk folytatása? »Játék – egyedül
Egyes szülők beleesnek abba a hibába, hogy úgy gondolják, minden órát, amit a gyerek ébren tölt, érdekes dolgokkal, tanulságos tevékenységekkel kell kitölteni. Ez téves, sőt ártalmas is lehet. A gyereknek rá kell jönnie – és ezt szívesen meg is teszi, ha magára hagyjuk-, hogy ő maga is el tudja magát …
Érdekel a cikk folytatása? »Mit játsszon a baba?
Jóval azelőtt, hogy igazán megtanulna rajzolni vagy írni, nagy örömét leli a kisgyermek a firkálásban és a festésben. Vonzó játék lesz neki, a színes kréta, az állványra állítható tábla. Adjunk a gyereknek olyan festéket, amit ujjaival kenhet és hagyjuk, hogy a saját elképzelései szerint csináljon pacákat a papírra, vagy mázolgasson …
Érdekel a cikk folytatása? »Játszva tanulunk!
A gyerek nem tesz különbséget tanulás és játék között, így sokat tanul, ha megfelelő eszközökkel és játékokkal látjuk el. A második év folyamán a kisgyerek fontos fogalmakat ért meg: a rendszerezést, az azonosság és a különbség fogalmát. Amikor háziállat-figurákkal, lovakkal, tehenekkel, tyúkokkal játszik, ki tudja választani az egyformákat, különösen akkor, …
Érdekel a cikk folytatása? »Tanulás és játék
A kisgyereknek a játék tanulás, közben új ismeretekre tesz szert, fejlődik. A játék több módon is segíti a tanulásban. Fejleszti a kézügyességét. Amikor kockákból tornyot épít, később kirakós rejtvényt rak ki, megtanulja, hogy kezét finom, bonyolult műveletekre használhatja. Amikor a többi gyerekkel játszik, megtanulja, milyen fontos, hogy kapcsolatot tudjon teremteni …
Érdekel a cikk folytatása? »A kisgyermekek tanulási folyamata
A baba életének első évében megtanult mászni, felállt, talán már néhány lépést is tett. Amikor mindezekre képessé vált, kialakult benne a fizikai teljesítőképesség és önállóság érzése. Elindul, hogy maga fedezze fel a világot, már nem kell arra várnia, hogy mi vigyük oda hozzá. A második évben megszilárdítja az első évben …
Érdekel a cikk folytatása? »Mit tud a baba?
A baba kilenc hónapos korában már kifejezést ad akaratának, például megfogja a kezünket, mert nem szereti, ha az arcát mossuk. Elmerülten nézi a játékait, már forgatni is tudja a kezében, hogy alaposabban szemügyre vegye. Ha letakarunk valamit, tudja, hogy ha felemeli a ruhát, megtalálja alatta a tárgyat. Tízhónapos korában tud …
Érdekel a cikk folytatása? »Mit ért meg a kisbaba?
Újszülött korában, ha közel visszük hozzá az arcunkat, erősen figyeli; az anya hangját minden más hangtól meg tudja különböztetni. Amikor meghallja a hangunkat, szemét arra fordítja; ha elég közel vagyunk hozzá, követni tudja arcunk mozgását. Hamarosan már felismeri arcunkat, ha 30 centiméternél nem vagyunk tőle távolabb. Négyhetes korában, ha elég …
Érdekel a cikk folytatása? »