Forma 1

A Forma 1 (Formula 1, F1) a világ legnépszerűbb és legnézettebb versenysorozata a motorsportok közül. Az első világbajnokságot 1950-ben rendezték Nagy Britanniában, Silverstone-ban. Azóta számtalan híres versenyző ért el szép teljesítményeket. Juan Manuel Fangio a Forma 1 első évtizedének legkiemelkedőbb alakja volt 5 világbajnoki címével, amit Michael Schumacher csak 2003-ban tudott felülmúlni. A ’70-es években Niki Lauda számított igazi „nagyágyúnak” és ugyan ebben az évtizedben vált sporttörténelemmé Lella Lombardi neve is, hiszen ő volt az első női versenyző, aki ráadásul még pontot is szerzett. A ’80-as években aztán jöttek a tehetségek szép számban. Alain Prost, Ayrton Senna, Nigel Mansell sokszor húzta keresztül a másik számításait. Ma már Fernando Alonso, Sebastian Vettel és Lewis Hamilton és alakítja igazán a Forma 1 arculatát. 1950 óta rengeteget változott ez a sport. Az autók felépítése, a biztonsági előírások és legfőképpen a technikai háttér és felszereltség fejlődött sokat. Az autókra kétségkívül ráfért a fejlesztés, hiszen a régi vékony kerekű, első kerék meghajtás helyett, ma már széles kerekeket és hátsótengely-meghajtást használnak. A gumiabroncsokat is időjáráshoz és pályához alakíthatják, hiszen már négy fajta kerék közt variálhatnak a versenyzők és a csapat. A biztonságra 1994 óta figyelnek nagyon, hiszen Senna tragikus halála futam közben mindenkiben mély nyomot hagyott. A sok technikai fejlesztés viszont mára teljesen eltorzította a sportág igazi értelmét. A versenyeket a közönségnek rendezték, hogy szórakoztassák őket. Most viszont nincsenek látványos előzések a pályán, amiért mindenki szerette nézni a „száguldó cirkuszt”. A verseny igazi színhelye a „box-utca” lett, mert ha a pályán nem tudnak megelőzni valakit, akkor majd egy „gyors kerékcserével elé kerülhetnek” alapon behozzák a versenyzőt és taktikáznak. Lényegében ezen is múlik a győzelem, de az tény, hogy már néha undorító amit a csapatok csinálnak. Ugyan ezt az idén bevezetett állítható szárnnyal próbálták ellensúlyozni, kisebb nagyobb sikerrel. A mai technikai fejlesztések nélkül – mint például a kipörgésgátló és az aerodinamikát elősegítő légterelő szárnyak – valószínűleg nem tudnának végigmenni egy versenyt. Teljesen az autóra van építve az egész sport. A pilóta tehetsége már szinte lényegtelen. Ha egy rutinos sofőrt az utcáról megtanítanának kezelni egy forma 1-es autót, akkor ugyan úgy elboldogulna, mint némelyik pilóta a kisebb csapatoknál. Ugyan próbálják visszaállítani a régi rendet bizonyos fejlesztési korlátozásokkal (nem lehet fejleszteni a motort és egységes V8-as, 780 Lóerős motorokat használhatnak a csapatok, amelyek 19 ezres fordulatszámot produkálhatnak maximum, valamint betiltották a kipörgésgátló berendezést is) de még ez is elég gyenge kísérletezés. Már vannak olyan híresztelések is, hogy az aerodinamikát szabályozni akarják, amitől megváltást várnak, de nem sok reményt látok a régi izgalmas versenyek visszaállítására. A lényege az lenne, hogy minden olyan elemet el kell távolítani az autóról, amely a légellenállást segíti (az első és hátsó légterelő kivételével) aminek következtében kisebb lenne a légellenállás, így jobban meg lehetne közelíteni a másik autót, bizakodván a látványos előzésekben. Hát papíron ez jól mutat, de majd kíváncsian várjuk, hogy mi sül ki belőle. Annyi bizonyos, hogy tényleg nagy reformra lenne szükség a Forma 1 világában, mert amit most látunk az a mérnökök harca egymás ellen, a közönség meg csak azért van, hogy vegye a drága jegyeket ezzel is csökkentve a kiadásokat.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

Használtautó vásárláskor a motortért se felejtsük el átvizsgálni

Használtautó vásárláskor az autó karosszériáján kívül a motor állapota és a motortér átvizsgálása is egy …

Leave a Reply