Kezdőlap / Pénzügy / Biztosítás / Bonus-malus: trükközés helyett pontosság

Bonus-malus: trükközés helyett pontosság

A biztosítótársaságok tapasztalatai alapján kimondható, hogy az ügyfelek – biztosítóváltás során – meglehetősen pontatlanok az adatszolgáltatás terén. Igaz, hogy elég gyakran telefonon történik a megkeresés, az ügyfél pedig az igen kedvezőnek tűnő ajánlat feletti örömében vagy azért, mert nincs ideje elővenni a szükséges dokumentumokat, pontatlan adatokat diktál be. Az is előfordul persze, hogy amikor a bonus-malus fokozatát kell bemondania, trükközik egy kicsit, és a számára anyagilag kedvezőbb fokozatot jelöli meg.
A napokban lépett hatályba az a nemzetgazdasági minisztériumi rendelet, mely szabályozza a bonus-malus rendszert, és a hozzá szorosan kötődő kártörténeti igazolások szerepét és kiállítását. Eszerint mostantól kizárólag elektronikus úton működtethető a biztosítók közötti adatszolgáltatás. Az újonnan választott biztosítónak a szerződés életbelépését követő 15. és 30. nap között kell a régi biztosítótól lekérdeznie a besoroláshoz szükséges információkat. Ezek birtokában a 45. napig kell megállapítaniuk és az ügyféllel közölniük a fokozatot és a fizetendő biztosítási díjat.
Nem árt, ha mindenki tisztában van azzal a ténnyel, hogy komoly különbséget jelent a díj szempontjából, hogy milyen bonus-malus besorolásra jogosult „közlekedési előélete” alapján.
Ha a biztosító az időszak 30. napjáig nem tudja megszerezni a besoroláshoz szükséges adatokat, akkor két héten belül értesítenie kell erről a szerződő ügyfelét. Ha a 60. napig az ügyfél segítségével sem sikerül erre szert tenni, akkor a szerződésre véglegesen az A00 osztályú besorolás kerül, amely egy úgynevezett „tiszta lapot” jelent. Azaz sem „jutalom”, sem „büntetőpénz” nem jelenik meg a fizetendő tarifában.
Akkor szokott előfordulni ez utóbbi helyzet, ha a biztosítók által kezelt kárnyilvántartásban hiányos vagy helytelen adatok szerepelnek, valamint állítólag minden hetedik ügyfél pontatlan adatot szolgáltat biztosítóváltáskor. Például a korábbi kötvényszámot adják meg rosszul. Ha valaki nem korrigál időben, nagyon kedvezőtlenül alakulhat a biztosítási díja. Egy A00-ra visszaminősített autótulajdonos ugyanis másfél-kétszer olyan magas díjra számíthat, mint egy magas bonus-fokozatú.
Valótlan adatok bediktálásával trükközni nem érdemes, mert a csaláson kapott személyt a legkedvezőtlenebb, legdrágább M04-es kategóriába sorolja minden biztosító.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

Az életbiztosítások kialakulása

Az életbiztosítások megjelenésének elengedhetetlen feltétele volt a csillagász, Edmond Halley által 1693-ban megalkotott halandósági tábla. …

Leave a Reply