Kezdőlap / Tudomány / Javíthatnak-e közérzetünkön az agyról szerzett új ismeretek?

Javíthatnak-e közérzetünkön az agyról szerzett új ismeretek?

Az agy működésével kapcsolatos újabb kutatások az önfejlesztő eljárások között előkelő helyet biztosítanak a testmozgásnak. A testgyakorlás megnyugtató hatású, ugyanakkor jót tesz a szívnek, a tüdőnek és az izmoknak. A „futómámor” néven ismert jelenség föltehetően azért következik be, mert a megerőltető testmozgás endorfinok fokozott termelésére készteti az agyat. (Az endorfinok ópiumszerű hatást kifejtő kémiai anyagok, amelyek természetes módon idéznek elő feldobottságot.) Önfejlesztő technikaként széles körben alkalmazzák még a meditációt. Vannak olyanok is, ámbár kevesebben, akik önhipnózis segítségével igyekeznek fóbiáikat leküzdeni vagy helytelen beidegződéseikről (körömrágásról, falánkságról) leszokni. A hipnózis tényleges gyógymódként való elfogadása segít legalább részben eloszlatni a manipulálásra kész hipnotizőr rémképét. Kevésbé kísérleti jellegű eljárás a biológiai visszacsatolás (biofeedback), melynek keretében az ember elektronikus készülékek segítségével megtanulhatja figyelni élettani működéseit. Ezt a módszert például az izomfeszültség okozta fejfájás és a migrén enyhítésére használják.
Mi a meditáció?
A meditáció régóta szerves része számos vallásnak. Segítségével megszabadulhatunk a zavaró gondolatoktól. A hindu és buddhista papok a meditációt a spirituális megvilágosodás egyedüli módjának tekintik. A kezdők legelőször a légzésre összpontosítják figyelmüket. Ezt úgy a legkönnyebb megtenni, ha az ember egy elsötétített szobában leül, becsukja a szemét, és 20 percen át csakis a légzésére figyel. Az agy csapongásra való hajlandóságát úgy fékezheti meg, ha minden belégzéskor a„be” szóra, minden kilégzéskor a „ki” szóra gondol.

Ezt mindenképpen olvasd el!

A kullancsról

A kullancsnak szerte a világon közel 800 faját ismerjük. Kis hazánkban eddig 42 féle fordult …

Hozzászólás