Kezdőlap / Egészség és fitness / Betegségek / Pikkelysömör (Pszoriázis)

Pikkelysömör (Pszoriázis)

Az egészséges bőr felső rétege havonta cserélődik, pikkelysömörben (pszoriázisban) szenvedő betegeknél azonban az új hámsejtek képződése olyannyira felgyorsul, hogy a régi sejteknek nincs idejük lehámlani: egymásra halmozódnak, mint egy többször meszelt falon a festékréteg, amelyek aztán felhólyagosodnak és lepattogzanak.
A plakkok leggyakrabban a térden, a könyökön és a hajas fejbőrön jelennek meg, de az egész testen is bárhol előfordulhat. Jellemző, hogy súlyosabb kiütésekkel járó fellángolások és sokkal enyhébb nyugalmi állapotok időszakonként váltogatják egymást.
A bőrgyógyászok nem tudják, mi indítja be a pikkelysömört kiváltó reakciót, így egyenlőre a gyógymód megtalálása is várat magára. Egyesek szerint a pikkelysömör genetikai, örökletes betegség, tehát a hajlam a betegségre veleszületett. Mások azt mondják, a túlhajszolt életmód, stressz, rendszertelen életvitel, túlzott alkohol fogyasztás is kiválthatja a reakciót. Táplálkozási szakemberek viszont szentül hiszik, hogy az étrend megválasztásával, elkerülhető, vagy legalábbis csökkenthető a pikkelysömör kialakulása.
A gyógymód megválasztása minden beteg esetében más és más.
Orvosi kezelésekkel ezért most nem foglalkozunk itt.
Inkább nézzük a legkézenfekvőbb lehetőséget: a táplálkozást.
Rendkívül fontos, hogy étrendünket olyan táplálékokkal gazdagítsuk, amelyek enyhítik a tüneteket. Jótékony hatásúak lehetnek például a természetes gyulladáscsökkentők, valamint a bőségesen fogyasztót friss gyümölcsök és zöldségek, amelyek tele vannak a bőr egészségét védő tápanyagokkal.

Gyógyhatású táplálékok, amelyek jótékonyan hatnak az egészséges bőr megőrzéséhez a lazac és más zsíros húsú halak.
Míg a hidratáló kenőcsök és nyugtató krémek kívülről, a megfelelő étrendi zsiradékok belülről táplálják a bőrt, enyhítve a viszketést. A zsíros húsú halak (makréla, lazac, hering) gyulladáscsillapító ómega-3 zsírsavakat tartalmaznak.
Egy londoni kísérletben pikkelysömörös betegek hat héten át mindennap 180 g sovány, fehér húsú halat, majd újabb hat hétig hasonló adagban zsíros húsú halat kaptak enni. Az utóbbi 15 százalékkal enyhítette a pszoriasis tüneteit, míg a fehér húsú halak fogyasztása nem hozott javulást.

Paradicsom, sárgarépa, spenót és a béta-karotin más forrásai.
Amikor olasz kutatók pikkelysömörös páciensek étrendjét összehasonlították egészséges személyek táplálkozási szokásaival, kiderült, hogy jóval ritkább a betegség azok között, akik sok paradicsomot, sárgarépát és más, béta-karotinban gazdag ennivalót fogyasztanak. A béta-karotin a szervezetben A-vitaminná alakul át, amely nélkülözhetetlen a bőrszövet egészségének megőrzéséhez. További jó forrásai: a paraj, a tökmag, az édesburgonya, a sütőtök, a sárgadinnye és a céklalevél.

Mediterrán étrend friss gyümölcsökre és zöldségekre, hal-, csirke- és egészséges tésztaételekre, teljes kiőrlésű gabonafélékre és olívaolajra épül, ezért számtalan élettani előnye van, többek között enyhíti a pikkelysömört.

Kurkuma: a kutatások szerint a curry szép sárga színt adó fűszer, a kurkuma gyulladáscsökkentő hatásánál fogva a pikkelysömör tüneteit is enyhítik.

Citromlé: Egyes természetgyógyászok szerint segíthet, ha citromos vizet iszunk. A gyenge savak, mint amilyen a citromsav, bonyolult vegyi folyamatokat eredményeképpen otthonos környezetet teremtenek azon hasznos baktériumok számára, amelyek enyhítik az immunrendszer túlterheltségét. Ezek a savak más hatásmechanizmusok révén az autoimmun betegségek ellen szintén védelmet nyújtanak.
Megjegyzendő viszont, hogy egyeseknél éppen az enyhíti a pikkelysömör tüneteit, hogy kerülik a citrusféléket ( citrom, narancs, mandarin stb..)nekik az ananászt is ki kell iktatni étrendjükből.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

Vérszegénység- anaemia

A vérszegénység nem azt jelenti, hogy kevesebb vérünk van, hanem azt, hogy a vér oxigénellátó …

Hozzászólás