Kezdőlap / Egészség és fitness / Betegségek / Szorulás, székrekedés

Szorulás, székrekedés

A kevés gyümölcsöt, zöldséget és teljes kiőrlésű gabonaterméket tartalmazó étrend-különösen, ha mozgásszegény életmódhoz társul- könnyen okozhat székrekedést. Ez a panasz a civilizált világban nagyon gyakori. A tartós székrekedésnek súlyos hosszú távú hatásai lehetnek; a rendszeres székletürítés az egészséges bélműködést jelzi, és csökkenti a vastagbél betegségek, köztük a rák kockázatát.
Bár a szabályos bélműködés alapvető az egészség szempontjából, helytelen az a nézet, hogy ha nincs minden nap széklet, az már székrekedést jelent. A napi háromszori és a három naponként egyszeri székletürítés is lehet normális. Székrekedést okozhat, ha a bélfal izomtónusa- például mozgásszegény életmód vagy kevés vizet, és rostot tartalmazó étrend hatására- csökken. Szervi, például ideggyógyászati betegség vagy bélelzáródás is kiválthat székrekedést, akárcsak az erős dohányzás és az irritáló ételek. Ha az étrendben sok a finomított élelmiszer, de kevés az összetett szénhidrát (például kenyér és tészta), valamint a gyümölcs és zöldség, a szervezet nem jut elegendő élelmi rosthoz. Az élelmi rostok közvetlenül, illetve a víz megkötésével növelik a széklet tömegét, ezáltal összehúzódásra késztetik a bélfalat, s így a salakanyagok gyorsabban haladnak át a bélcsatornán. A kávé, a rebarbara és az aszalt szilva bizonyos vegyületei szintén bálfal-ingerlőhatásúak.
Ha a rostban szegény táplálkozás elégtelen folyadékbevitellel társul (legalább másfél-2 liter folyadék kell naponta!), a salakanyagok a bélben besűrűsödnek, és nehezebben jutnak tovább. Nyomást gyakorolhatnak a bélfalra, és ez kellemetlen érzést okoz. Minél tovább maradnak a salakanyagok a belekben, annál több víz szívódik vissza belőlük, és annál nehezebbé válik a továbbhaladásuk.
A rendszeres testmozgás élénkíti a bélműködést, míg a tartós mozgáshiány székrekedést okozhat. Székrekedést idézhetnek elő a rossz székelési szokások is, például az, ha valaki huzamosabb ideig visszatartja a székletürítést. A bélfalat izgató hatású hashajtók tartós alkalmazása csökkentheti a bélfal érzékenységét-minél kevesebb hashajtót használunk, annál jobb.

Ezt mindenképpen olvasd el!

A hátfájás okozója a helytelen ülés

Érdekes lenne végiggondolni, hogy naponta mennyi időt töltünk ülő testhelyzetben, s talán azt is, hogy …

Hozzászólás