Kezdőlap / Otthon és család / Baba - mama / A gyermek beszédtanulása

A gyermek beszédtanulása

Már több mint 2000 éve vonzza az embereket a gyermekek beszédtanulásának kutatása. Hogyan tanulunk beszélni? – ez az alapkérdés, erre vezethető vissza valamennyi kísérlet, amely a gyermekek beszédfejlődését hivatott feltérképezni. Azonban erre a kérdésre aligha születhet ma még tökéletes válasz.
Annyi bizonyos, hogy a beszédtanulás nem az első szó kiejtésével veszi kezdetét, bár sok szülő talán így gondolja. A csecsemő nagyon fontos fejlődési szakaszokon megy keresztül, míg eljut idáig. Már a születése utáni első hetekben elkezd kommunikálni a külvilággal, bár ezek a hangok még csak a biológiai állapotát tükrözik. Nagyjából a nyolcadik héttől veszi kezdetét a gőgicsélés és a nevetés korszaka. A gőgicsélő hangok úgy fejlődnek, ahogyan a sírás: egyre gyakoribbak és változatosabbak lesznek. Ezt követően, az ötödik hónaptól kezdve, a játékos hangadásé a főszerep. A baba felfedezi a saját hangját, és magas hangfekvésen produkál egész sor magán- és mássalhangzót. Egy-két hónapon belül azonban „elfelejti” ezt a sokféle hangot, és elkezd gagyogni, amikor is kevesebb hangot használ, viszont azokat nagyobb gyakorisággal. Nem lehet meghatározni, hogy ennek a korszaknak tulajdonképpen hol is van a vége, ugyanis sokszor még akkor is gagyog a kisgyermek, amikor már elkezdett beszélni. Emellett azonban az első év vége felé megjelennek a dallamos megnyilatkozások, a picik már a hangszínükkel, a dallammal és a ritmussal is játszanak. Ebben a korban úgynevezett protoszavakat képeznek azzal, hogy bizonyos szótagokat ugyanazzal a dallammal ejtenek ki. Tisztán érthető „szavakról” van szó, csupán a jelentésük bizonytalan. Ezzel viszont már el is értünk a tényleges beszéd kezdetéig.
Hogyan jut el a gyermek az egyszavas mondatoktól a „mesékig”? Ez az út már talán egyszerűbb: két éves kora előtt a kicsi már valódi mondatot tud alkotni, alannyal és állítmánnyal. Mire betölti a kettőt, három, négy szó is alkothatja a mondatait. A harmadik év végére pedig már egészen úgy beszélnek, mint a „nagyok”. A tudósok körében elfogadott nézet volt, hogy a beszédtanulás az ötéves kor elérésével befejeződik, de a legújabb kutatások szerint ez inkább a kilencedik-tizedik életév körül következik be.
Látható tehát, hogy egy rendkívül bonyolult folyamatról van szó, nehéz meghatározni az elejét is, de a végét még nehezebb. Az biztos azonban, hogy az első három-négy év a meghatározó, és nagy a szülők felelőssége, hogy e pár év alatt mit adnak át gyermeküknek.

Ezt mindenképpen olvasd el!

A “jó” gyermek

Ha a gyermek jól érzi magát, és elégedett, akkor elfogadhatóan viselkedik. De minden gyermek ki …

Hozzászólás