Közismert, hogy a mai gyerekek nem tudnak sem szót fogadni, sem tiszteletben tartani a másik akaratát. De ki ez a másik, ha nem az a szülő, aki születésétől fogva neveli a gyereket, és aki nem tudja, mert nem mondták neki, hogy a nevelés egy hosszú és bonyolult kompromisszumkeresés önmagunk és a másik között. Azt hisszük, hogy „tilos tiltani”, tilos gyűlölni. Mindenki szép, mindenki kedves. Holott ez csak egy – az értelmiség körében elterjedt – ideális elképzelés. Mindannyiunkban él – emberekben és állatokban egyaránt – az elsődleges reflex: rátámadni az akaratunkkal ellenkező másikra. Az erőszak az az azonnali mozdulat, amellyel megszüntetjük az akadályt köztünk és a vágyott tárgy között. Az ölés reflexe előbb jelentkezik, mint a beszéd. Az állatok pontosan azért veszélyesek, mert rögtön támadnak, nem tudnak beszélni, hogy kifejezhessék a frusztrációjukat, a szorongásból vagy az alárendeltségből fakadó érzéseiket.
A szülő és a gyermek közti párbeszéden kell elgondolkodnunk; meg kell értenünk, és meg kell változtatnunk a viselkedésünket, ha azt akarjuk, hogy a gyermek agresszivitása ne vezessen tettlegességhez, hanem merüljön ki a panaszkodásban és a kiabálásban.
Az erőszak nekünk, civilizált embereknek és gyengéd szülőknek természetellenesnek tűnik. Mintha tolódna a hangsúly, saját életünk kerülne veszélybe, mintha óvakodnunk kellene tőle, tiltanunk vagy tagadnunk kellene: vannak olyan emberek, akik azt vallják magukról, hogy ők „nem erőszakosak” attól való félelmükben, hogy egy nap mégis erőszakosakká válnak…
Címkékagresszív család erőszak gyermek nevelés pszichológia szülők
Ezt mindenképpen olvasd el!
A fóbiák és a félelmek fajtái
A fóbiáknak négy nagyobb csoportját különböztetjük meg. Az állatfóbiák közé tartozik például a félelem a …