Alzheimer-kór

Az emlékezőképesség lassú, fokozatos, visszafordíthatatlan elvesztését jelenti.

Mi okozza?
Az agy középső területeiből eredő, és a szürkeállományba felnyúló idegeket rendellenes fehérjelerakódások összekuszálják. Ahogy ez a folyamat előrehalad, a sejtekhez oxigént és tápanyagot szállító erek degenerálódnak, és az idegsejtek elhalnak. Az elhalt idegek között csökken az ingerületet szállító kémiai anyagok (az úgynevezett neurotranszmitterek) koncentrációja, ennek következménye a memóriakiesés. A betegség terjedésével a hosszú távú emlékezet fokozatosan károsodik, más testi funkciókkal együtt, mint például a hólyagürítés, összerendezett mozgás, és számos egyéb képesség.
Étrendi tényezők
Bár egyelőre még nem bizonyított, hogy a normálisnál magasabb mennyiségben a szervezetbe került alumíniummennyiség okozza az Alzheimer-kórt, az idegrendszeri betegségeket gyakran összefüggésbe hozzák a felgyülemlett felesleges alumíniummal. Az alumíniumedények, egyes gyógyszerek és más hétköznapi cikkek, például az antacid, izzadásgátló dezodorok mind tartalmaznak alumíniumot. Ismeretes, hogy megfelelő kalcium- és cinkfogyasztás visszafogja az alumínium beépülését a szervezetbe.
Kolin. A legkiválóbb kolinforrás a foszfátdikolin elnevezésü tápanyag, közönséges nevén lecitin. Ez az egyik összetevője az acetilkolinnak, annak a neurotranszmitter vegyületnek, mely az Alzheimer-kór következtében elbomlik. Így a rövid távú emlékezetkiesés korai szakaszában hasznos lehet kolint vagy lecitint fogyasztani.
Vitaminok. Az Alzheimer-kórral különböző vitaminok hiányát hozták kapcsolatba – egyebek között a hosszan tartó B12 hiányt. Kiderült, hogy azoknak a hajlott korúaknak, akik B12-vitaminhiányban szenvednek, több mint hetven százaléka Alzheimer-kóros. A gyengeelméjű betegek estében is feltűnő a C-vitamin és a folsavhiánya – azé a két tápanyagé, melyek alapvető szerepet játszanak a sejtek életműködésében és normális osztódásukban.
Amíg nincs határozottabb bizonyíték a betegség okait illetőleg, javasoljuk az alumíniumban, cukorban és zsírban szegény, ugyanakkor cinkben, B-vitaminokban és kolinban gazdag étrendet.

Ezt mindenképpen olvasd el!

A jó és a rossz koleszterin

Egy ember koleszterinszintje lipoproteinekből épül fel, amelyek lehetnek alacsony és magas sűrűségűek. Az alacsony sűrűségű …

Hozzászólás