Az „Én” a tudat és az öntudat mint egész, a személyiség erkölcsi-pszichológiai, karakterológiai és világnézeti magva. Igazi „Én”-nel az az ember rendelkezik, aki egyrészről lényegi-tartalmas célokat állít maga elé, másrészről pedig állhatatosan követi ezeket, mivel ezek megtagadása annyit jelentene, hogy egyénisége, ,Én”-je elveszti sajátos létezését.” Az „Én” közvetlenül függ az …
Érdekel a cikk folytatása? »Az ember belső, lelki világa
Az „Én” nem azonosítható a személyiség individuális-pszichikus tulajdonságainak és a pszichikus funkcióknak mechanikus összegével. Az ilyen értelmezés tisztán formális lenne. Az „Én” nem az élmények összessége, hanem az, amihez ezek az élmények hozzátartoznak. Az ismert orosz pszichiáter, Sz. Sz. Korszakov például azt állította, hogy az „Én” a pszichikus apparátus fejlődésének …
Érdekel a cikk folytatása? »Éntudat
Hegel szerint az „Én” az egyént jelöli, jelentése azonban nem egyedi, személyes, nem csupán egyetlen, egyedüli „Én”-re vonatkozik. Ellenkezőleg, ez egy általános formula, amely kifejezi mindazon létezők struktúráját, akik személyiségek, szubjektumok. Ebbe az általános formulába helyettesítjük be a különös értékeket. Minden konkrét, egyedi individuum az általános „Én” képletének egy különös …
Érdekel a cikk folytatása? »Mi (ki) az az „Én”?
A szubsztancia kategóriáját bíráló Fiume szerint az „Én” az egyes érzetekre esik szét és csak úgy marad fenn, mint egy köteg vagy „nyaláb” azokból a különböző észleletekből, amelyek minden képzeletet felülmúló sebességgel követik egymást. A szellem olyan, mint egy színpad, amelyen a különböző képzetek váltogatják egymást, el- és feltűnnek, helyet …
Érdekel a cikk folytatása? »Öntudat és önismeret
Ősi eredetű és teljesen érthető az embernek önmaga, saját „Én”-je iránti érdeklődése. Ki ne adta volna fel magának a kérdést: „Ki vagyok én?” A legenda szerint a delphói orákulum azt hirdette: ismerd meg tenmagadat! Szókratész filozófiai világszemléletének kiinduló elvévé tette ezt a parancsot. Hérakleitosz azt mondotta, hogy „önmagát megismerni és …
Érdekel a cikk folytatása? »A tudat válogat
A személyes eszmék és meggyőződések társadalmi értékek jellegét öltik magukra, szociális erőt jelentenek, amennyiben meghaladják a személyes létezés korlátait, és nemcsak általánosan elérhetővé, hanem általános szabály vagy meggyőződéssé is válnak, részei lesznek az általános tudatnak, a szokásoknak, a jognak, a viselkedési normáknak. Az ilyen eszmék meghódítják a szervezett társadalmi valóság …
Érdekel a cikk folytatása? »A tudat és a visszatükrözés
A tudatot egyrészről a visszatükrözés tárgyához, másrészről a szubjektumhoz, azaz a személyiséghez és ennek agyához, végül pedig a társadalom szellemi kultúrájának világához való viszonya jellemzi. Az egyéni tudatnak a világhoz való viszonyát a társadalmi tudatformákhoz való viszonya közvetíti. Minden ember tudata magába gyűjti annak a társadalmi környezetnek a tapasztalatát, ismereteit, …
Érdekel a cikk folytatása? »A társadalmi tudat
Természetesen a társadalomnak nem abban az értelemben van tudata, mint az egyes embernek : nincs semmiféle társadalmi, személyfeletti agy. Ugyanakkor az egyéni és a társadalmi tudat között nincsenek – és nem is lehetnek – merev határok. Ellenkezőleg, ezek állandó kölcsönhatásban állnak egymással. A tudatnak a társadalom által történetileg kidolgozott normái …
Érdekel a cikk folytatása? »Az egyéni tudat
Az egyéni tudat individuális, egyedi jelenség. Egy meghatározott, konkrét személyiséghez tartozik, bár működésének általános normáit és törvényeit tekintve nem neki van alávetve. Az egyéni tudat társadalmilag szervezett. Az egyes ember gondolatai állandóan érintkeznek mások gondolataival, és fokozatosan lecsiszolódnak rajtuk, akár egy kavics a tengerparton. Az egyéni tudat mint pszichikus folyamat …
Érdekel a cikk folytatása? »A cél szentesíti az eszközt
Milyen gyakran szoktuk, útban hazafelé egy-egy sikertelen, nem meggyőző hozzászólás után, a megdönthetetlen érvek és éles elméjű fordulatok egész láncolatát felépíteni magunkban, s gondolatban végleg tönkrezúzni vitapartnerünket! Minden tudatos cselekedetnek elengedhetetlen feltétele annak a megértése, „minek a céljából” és „minek a kedvéért” cselekszünk. Míg a természetre vonatkozólag értelmetlen feltenni a …
Érdekel a cikk folytatása? »