Jelenleg az erőszakot járványként éljük meg. Tágra nyitott ajtó az „Én” poklára, az alapvető egoista késztetéseink legfőbb forrása. De ki nyitotta ki az emberiség ellenes érzéseink ajtaját? A bennünket zavaró Másik eltüntetésének vágyát? Milyen része ez személyiségünknek, amelyre nem szokásunk sem figyelni, sem számolni vele? Nem a bizonytalanságból fakad az …
Érdekel a cikk folytatása? »A szülő és a gyermek közti párbeszéd
Közismert, hogy a mai gyerekek nem tudnak sem szót fogadni, sem tiszteletben tartani a másik akaratát. De ki ez a másik, ha nem az a szülő, aki születésétől fogva neveli a gyereket, és aki nem tudja, mert nem mondták neki, hogy a nevelés egy hosszú és bonyolult kompromisszumkeresés önmagunk és …
Érdekel a cikk folytatása? »Velünk született e az erőszak?
A gyermekek és a felnőttek fokozódó erőszakossága problémát okoz, nyugtalanít bennünket: a gyerekek érzéketlenekké váltak? Vagy kevésbé szeretik őket a szülők? Vagy a szülők csak gyűlöletet éreznének engedetlen gyermekeik iránt? A szülők tökéletes gyerek iránti vágya arra ösztönözné a gyermekeket, hogy ellenszegüljenek valamennyi – róluk alkotott – szülői elképzelésnek? Az …
Érdekel a cikk folytatása? »Étkezés nagyobb gyermekeknél
Kétéves korára a gyermek kinő az etetőszékből, és a felnőttekkel együtt az asztalnál eszik. A közös étkezés fontos társadalmi alkalom a gyermek számára; szocializálódásának lényeges része, hogy megtanul családtagként viselkedni. Az is fontos, amit eszik, de mi csak a megfelelő táplálékról gondoskodjunk, azt bízzuk rá, hogy megeszi-e azt amit kap. …
Érdekel a cikk folytatása? »A kisiskolás gondolkodása
Az iskolába kerülő gyermek gondolkodása még rendkívül bizonytalan, nagyon könnyen összezavarodik és eltéríthető. Nem képes rangsort felállítani még, és bizonyos állandóságokat sem tud realizálni. Ez utóbbit tükrözi az a kísérlet, amikor gyurmából gyúrnak egy labdát, majd ugyanabból egy hengergyurmát. A gyermek mégis azt állítja, hogy a henger nagyobb, mert nem …
Érdekel a cikk folytatása? »Az iskolába kerülő gyermek tér- és időérzékelése
Az iskolába kerülő gyermek a távolságot sem tudja még pontosan meghatározni. Térszemléletére még mindig az én-központúság jellemző, mely a jobb és a baloldal meghatározásában is egyértelműen megjelenik. A két irány helyes elsajátítása is az iskolai oktatás egyik fontos feladata. Kezdetben itt is először önmagán tudja meghatározni a két oldalt, majd …
Érdekel a cikk folytatása? »Az iskolába kerülő gyermek látás- és hallásérzékelése
A hatéves kisgyermeknek mind a teste, mind a gondolkodása nagy változásokon megy keresztül. Mindenképpen egy új korszak kezdődik az életében. A testi változásokon túl az érzékelés és észlelés terén hatalmas változások kora az iskolába kerülés időszaka. Bár az érzékszervek biológiailag már régen kifejlődtek és kifinomultak, de a fejlődés leginkább a …
Érdekel a cikk folytatása? »Válás után egyedül
Sokan bizonytalannak érzik a jövőt, a mai napot és a holnapot, nem tudják mi lesz. A válás eleve egy pszichés megterhelés, igénybe veszi az embert testileg-lelkileg-idegileg, minden másképp működik. Időbe telik, míg az ember megtanul újra élni, bízni az emberekben. Talán ez a legnagyobb veszteség, bizalomhiány a másik ember hiányában, …
Érdekel a cikk folytatása? »Körömrágás
A körömrágás nem csupán egy rossz szokás, annak nagyon komoly lelki háttere is lehet. Ha valakinek a szájába van a keze, az nem véletlen, de nem kell, hogy így legyen, lehet rajta változtatni. A körömrágás előjöhet bármilyen stresszes helyzetben, vagy olyan helyzetnél, amikor nekünk kell hirtelen cselekedni, vagy esetleg tévénézés, …
Érdekel a cikk folytatása? »Ötletek kézügyesség fejlesztéséhez
Néhány olyan dologról olvashatnak a következő sorokban, amelyek talán meglepően hatnak. Meglepő azért, mert kézenfekvő dolognak tartjuk, lehet, hogy éppen tiltjuk, vagy éppen nem is gondolunk rá, mégis szerepet játszhatnak a gyermek életében. A játék a gyermek fejlődésének, fejlesztésének a kulcsa. Játszva éli meg a felnőttek világát, saját mindennapjait. Játszva …
Érdekel a cikk folytatása? »