Étvágytalanság

Az étvágy romlásának számos oka lehet, az utazási betegségtől az egyszerű megfázásig, a depressziótól a nem megfelelő étel fogyasztásáig. Ha az étvágytalanság egy hétnél tovább tart, orvoshoz kell fordulni.
Ha az étvágytalanság olyan kézenfekvő dologra vezethető vissza, mint a másnaposság vagy a gyomorrontás, ezek elmúltával az egészséges éhség visszaáll. A sok snack (rágcsálnivaló) is felboríthatja a normális táplálkozási rendet. Ilyenkor gyümölcsökkel, főleg banánnal próbálhatjuk meg visszanyerni étvágyunkat. Az étvágyat az agyban levő éhségközpont szabályozza. Ez ad utasítást azoknak a hormonoknak a termelésére, amelyek tudatják a szervezettel, hogy ideje enni. Ha az étvágy szabályozásában – például felborult étrend, rossz egészségi állapot vagy hormonális egyensúly megbomlása miatt – zavar áll be, a szervezet hibás üzenetet kap: a jóllakott ember éhesnek érzi magát, s nem kíván enni az, aki valójában éhezik.
Az ásványi anyagok hiánya akadályozhatja az éhség központ kiegyensúlyozott működését, és csökkentheti az étvágyat. A cinkben szegény étrend rontja a szag- és ízérzékelést, s ezzel az étvágyat is. A cink fő forrásai: osztriga, tengeri rák, homár, sovány hús, szárnyasok, tökmag. A cink felszívódását gátolhatja az is, ha túlzásba visszük a korpa, a vaskészítmények, vagy az alkohol fogyasztását. A megerőltető testmozgás, a stressz és a serdülőkori gyors növekedés kimerítheti a szervezet cinktartalékait.
Az idősebbeknél, illetve azoknál, akik vizelethajtót szednek, káliumhiány léphet fel, ami az étvágytalanság egyik jól ismert oka. A banán és a burgonya különösen gazdag ebben az elemben, de sok más gyümölcs és zöldség is hatékonyan pótolja a hiányzó káliumot, főleg ha egyúttal csökkentjük a só bevitelt. Étvágytalanságot okozhat a túlzott D-vitamin-fogyasztás is. Ez azonban többnyire ritka: csak akkor fordulhat elő, ha vitamint tabletta (amint rendszerint angolkór és csontritkulás ellen írnak fel) vagy halolaj-készítmények formájában („csukamájolaj”) vesszük magunkhoz.

Kapcsolódó fórumok:

Ezt mindenképpen olvasd el!

A jó és a rossz koleszterin

Egy ember koleszterinszintje lipoproteinekből épül fel, amelyek lehetnek alacsony és magas sűrűségűek. Az alacsony sűrűségű …

Hozzászólás