Kezdőlap / Egészség és fitness / Betegségek / Gyomorégés (reflux)

Gyomorégés (reflux)

A gyomorégéstől sokaknak a csípős paprika jut eszébe.
A valóság azonban az, hogy nem annyira az erősen fűszeres ételek, mint inkább a zsíros és savas élelmiszerek (pl. paradicsom) a tettesek.
Tehát ha szeretnénk elkerülni e kellemetlen érzést, akkor jobban járunk, ha például pizzáról mondunk le.
S miközben tartózkodunk bizonyos ennivalóktól, érdemes a helyüket az étrendben olyanokkal pótolni, amelyek nem lobbantják lángra a belsőnkben azt a bizonyos tüzet.
Az ételt vagy italt a szájüregből az izmos garatfal összehúzódásai továbbítják a nyelőcsőbe. Ez olyan, akár egy hosszú csúszda, az alján csapóajtóval.
Amikor a táplálék leér, az átjáró -valójában egy izomgyűrű-kinyílik, beengedve a táplálékot a gyomorba, majd gyorsan ismét becsukódik.
Egyes ételek és italok esetében a nyelőcsővel való közvetlen érintkezés vált ki égő érzést, de általánosabban, hogy valami miatt az izomgyűrű nem zár rendesen, vagy hosszabb időre elernyed. Ilyenkor a gyomortartalom és a gyomorsav visszakerül a nyelőcsőbe, károsítva annak érzékeny nyálkahártyáját. Amikor egészen a garatig visszaáramlik (reflux), köhögést, savas „gyomorízt” és kellemetlen leheletet eredményez. Akár torokfájást, sőt légúti tüneteket is okozhat.
A probléma fokozódását azok az ételek idézhetik elő, amelyek hatására több gyomorsav termelődik.
Azoknak az élelmiszereknek a listája, amelyek gyomorégést váltanak ki, egyénenként
nagymértékben eltérhet. Ezeknek azonosítása érdekében az orvos általában azt javasolja, hogy egy-két hétre iktassuk ki az étrendünkből a gyanúba foghatókat, egyszerre mindig egyet.
Orvosunktól, belgyógyásztól vagy diabetikustól kérjünk erre vonatkozóan részletes útmutatást.
A krónikus gyomorégés, tudományos nevén gasztroözofageális reflux (GOR, elterjedtebb angol kifejezéssel: GERD) súlyos probléma.
Amellett, hogy fájdalmas, a gyakori savvisszaáramlás roncsolja a nyelőcső érzékeny belső felületét, hegszövetet képezhet rajta, ritka esetben pedig olyan sejtkárosodást okozhat, amelyek nyelőcsőrákhoz vezetnek.
Szerencsére a helyesen megválasztott, jótékony hatású táplálékokkal nemcsak az időnkénti, hanem az ilyen, naponta jelentkező gyomorégést is csillapíthatjuk.

Mi okoz gyomorégést?

  • A zsíros ételek.
  • A sós ételek.
  • A savanyú ételek.
  • Az alkohol.
  • Ha túl gyorsan eszünk.
  • Ha túl sokat eszünk.

És hogyan előzhető meg? Mi sem egyszerűbb: ha egészséges ételeket, egészséges adagokban és egészséges tempóban fogyasztunk el.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Amikor fájnak az ízületeink

Az ízületek fájdalmas megduzzadásával járó betegségekben szenvedők iktassanak be táplálkozásukba sok olajos húsú tengeri halat …

Hozzászólás