Kezdőlap / Testépítés / Mekkora súllyal?

Mekkora súllyal?

A modern testépítés rendszere a fokozatosság elvére épül, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy amikor elkezdjük a súlyzós edzéseinket, felmérjük kiinduló erőállapotunkat és ezt vesszük alapszintünknek. Innen kezdjük a lassú, fokozatos terhelést. Ilyenkor merülhet föl a kérdés; mi a jobb, kis súlyokkal vagy nagyobb súlyokkal dolgozni?

Konkrét, biztos, mindenkori helyes választ a fenti kérdésre nem igazán lehet adni. A testépítő sportban nem lehet meghatározni, hogy kis súllyal gyakoroljunk, mert az jobb, vagy nagy súllyal, mert az még jobb eredményt hoz. Azt, hogy milyen súlyt használjunk az edzéseinken mindig mi, azaz az egyén erőállapota határozza meg. Ezért szükséges az edzések elkezdésekor pontosan meghatározni szervezetünk tűrőképességét, hogy kialakíthassuk hány kilogrammos súllyal tudjuk az adott gyakorlatot a kiírt széria és ismétlési szám pontos betartásával hatásosan végezni.

Ha erőállapotunknak nem megfelelő súlyt választunk – mindegy, hogy többet, vagy kevesebbet – akkor az minden esetben hátráltatni fogja fejlődésünket, a lehetséges sérülésekről már nem is beszélve. Így mindig fel kell mérni az erőállapotunkat, és ha ahhoz választjuk a súlyokat, akkor nem ütközhetünk problémába (például egy kezdő fiatal számára a 30 kilogrammos súly fekve nyomásnál ideális lehet). Persze, ahogy erőszintünk növekszik, úgy egyre nagyobb és nagyobb súlyt használhatunk.

Az első edzések után számítsunk izomfájdalomra, izomlázra. Azonban ez természetes folyamat, mindez azt jelzi, hogy a gyakorlatok az izmokat érik el, és ezek hosszú idő óta nem voltak komolyabban igénybe véve. Pár edzés után az izomláz eltűnik, és azt tapasztaljuk, hogy a gyakorlatok sokkal könnyebben mennek, erőszintünk is növekedett. Fontos, hogy csak akkor emeljük újabb és újabb súlyokkal a terhelést, ha erőszintünk növekedett, különben a fentebb is említett csapdába eshetünk, és adott esetben jelentkezhet a túledzettség is, mely a testépítők örök ellensége. Ilyenkor szerveztünk megáll a fejlődésben, súlyunk és izomzatunk nem gyarapszik, és hónapokig csak egy helyben toporgunk.

Ezt mindenképpen olvasd el!

Testalkat típusok

Mielőtt belefognánk a testépítésbe – vagy bármilyen más sportot elkezdenénk – fontos, hogy megismerjük a …

Hozzászólás