A fogalomalkotás nem más, mint a kategorizáció megtanulása; vagyis képesek vagyunk a dolgokat valamilyen módon csoportosítani a közöttük meglévő vagy feltételezett kapcsolatok alapján ( hasonlóság, ellentétesség, és a többi).
Ily módon alakítunk ki olyan kategóriákat, fogalmakat amelyek mentén tudásunk szerveződik.
A kategorizáció lehetővé teszi a jelenségek gyorsabb, egyszerűbb kezelését.
A tárgyak, jelenségek felismerése is akkor történik meg, amikor be tudjuk sorolni azokat valamelyik kategóriába, mint például “asztal”, “kutya”, “B betű”, és a többi.
A fogalmak kialakulása a konkréttól halad az elvont felé.
Azokat, amelyek közvetlen érzékleti eredetűek “konkrét fogalmaknak”, és amelyek ezek általánosításainak tekinthetőek – ezek inkább nyelvi eredetűek – “absztrakt fogalmaknak” nevezzük.
A konkrét fogalmakat könnyebben sajátítjuk el (például “óra”, “kanál”, “macska”, és a többi), és ezeket tanuljuk meg használni, mint az absztrakt fogalmakat (mint például “igazság”, “szabadság”, “természetesség”, és a többi).
A fogalmak tanulásának egyik módja, hogy a tárgyakat, eseményeket névvel látjuk el úgy, hogy fokozatosan elvonatkoztatjuk a közös tulajdonságokat, amelyek a kategóriát meghatározzák (például állat, ember, virág, és a többi).
Egy másik mód, ha megtanuljuk, hogy a fogalmak milyen nyelvi közegben fordulnak elő.
(Például: Pisti “majrézik” a vizsgák előtt).
A fogalomtanulás harmadik módja a meghatározás segítségével történő elsajátítás.
Mindebből nyilvánvalóan megállapítható, hogy a gondolkodás fejlődése elválaszthatatlan a nyelv fejlődésétől.
Címkékbyelvi fejlődés fogalom fogalomalkotás gondolkodás kategorizáció
Ezt mindenképpen olvasd el!
Értelmi retardáció
A népességnek mintegy 3 százaléka – ami elég tetemes rész! – olyan alacsony teljesítményt nyújt …